Fordon

Saabs nya terrängbil rullar ut

Här är första bilden på Saab 9-3X, en fyrhjulsdriven etanoldriven bil som tar sig fram även utanför asfaltvägarna. Den kommer som 2010 års modell.

Publicerad

Saab 9-3X har 35 mm högre chassi än den vanlig framhjulsdrivna modellen. Den ska klara framfart på traktorstigar utan att det går ut över köregenskaperna på asfalterade vägar.

Bilen ska enligt Saab vara ett alternativ för den inte vill ha en stor stadsjeep.

Saab kombinerar i den nya modellen en E85-motor med fyrhjulsdrift. Det rör sig om ett intelligent system som fördelar drivkraften mellan fram- och bakaxel efter behov.

En elektroniskt styrd vridmomentfördelare varierar kraftfördelningen mellan axlarna med hjälp av en ventil som ökar eller minskar hydraultrycket i en lamellkoppling, skriver Saab i sin presentation.

Som tillval finns en elektronisk differentialbroms i bakaxeln. Den fungerar enligt samma princip som vridmomentfördelaren och omfördelar drivkraften mellan bakhjulen till det hjul som har bäst fäste.

Fyrhjulsdriften kan bara kombineras med otto-motorteknik. Den dieselmotor som erbjuds finns för framhjulsdriven version.

Biopowermotorn och bensinmotorn ger båda effekten 155 kW. CO2-utsläppen med manuell låda är 199 g/km och med automatlåda 242 g/km. Med dieselmotor och manuell låda blir utsläppen 144 g/km. Effekten är i det fallet 132 kW.

Bilen börjar säljas i sommar som 2010 års modell.