Saabs nya kompositvinge har lyft för första gången

2017-09-26 16:51  

Under tisdagen lyfte en Airbus A340 för första gången med en ny typ av vinge i komposit, som bland andra svenska Saab är med och utvecklar.

Provflygningen genomfördes med start från flygfältet Tarbes i södra Frankrike och varade i tre timmar och 38 minuter.

- Vi uppnådde vårt mål att flyga i avsedd hastighet på rimlig höjd och kontrollera att allt såg bra ut. Vi kontrollerade också att flygtestinstrumenteringen (FTI, Flight test instrumentation) fungerade som den skulle, säger Philippe Seve, testingenjör på Airbus.

Vingen är designad för att ge ett laminärt luftflöde, det vill säga motsatsen till turbulent. Målet med projektet, som kallas Blade (Breakthrough Laminar Aircraft Demonstrator in Europe), är att sänka luftmotståndet med 50 procent och koldioxidutsläppen med fem procent.

En flygplansvinge är normalt sett klädd med aluminiumplåtar som nitats ihop och därmed rör upp luften. Denna vinge är i stället uppbyggd av balkar i komposit och ovanpå dessa ett kompositskal vilket ger en helt slät yta.

Svenska Saab i Linköping har varit med och utvecklat en del av vingen, en vingpanel, som sitter ihop med vingens framkant och bildar en plan helhet. I december 2015 flögs vingpanelen med ett Antonov-12 ner till spanska Vitoria där den byggdes in i en Airbus 340.

Under de kommande månaderna ska cirka 150 flygtimmar genomföras med testplanet. Det har utrustats med avancerad mätutrustning som ska mäta hur vingen påverkas vid flygning.

Blade är en del av Clean Sky, en offentlig-privat samverkan mellan flygindustrin och EU-kommissionen.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt