Fordon
Så trivs vi bäst i flygplanet
Åtta timmar i flygstolen frestar på. Men nu börjar forskarna få kläm på vilken miljö vi trivs bäst i under långflygningen.
1500 försökspersoner har genomfört 35 långflygningar i det europeiska forskningsprojektet Ideal Cabin Environment. Syftet är att ge flygplanstillverkarna tips om hur passagerarna upplever långa flygresor så att de kan konstruera planen efter kundönskemålen.
I tyska Holzkirschen står en 15,5 meter lång sektion från en Airbus A310 i en 30 meter lång lågtryckskammare. Flygsimulatorn rymmer upp till 80 personer som alltså kan delta i flygexperiment av olika slag under så realistiska omständigheter som möjligt.
I början av veckan hölls en presentation av resultat från forskningsarbetet.
Och nu vet forskarna att den idealiska temperaturen i kabinen är 23 °C. Vid 21 °C fryser passagerarna. Vid 25 °C upplevs miljön som komfortabel, med en tendens åt för varmt. Vid 23 °C upplevs däremot miljön som komfortabel med en tendens åt kylig.
Luftfuktigheten i kabinen är en annan populär diskussionspunkt. Vanligtvis ligger fuktigheten på 10 procent, vilket upplevs som för torrt. Men även när man höjde luftfuktigheten till så mycket som 40 procent upplevdes miljön som för torr, och skillnaden mellan 40 och 10 procent märktes inte tydligt.
Ljudvolymen i en flygkabin är ett annat känsligt kapitel. Bakgrundsljud uppmätt till 64, 69 och 74 decibel upplevdes i samtliga fall som för högt, men först vid 74 decibel upplevdes det som obehagligt, rapporterar Fraunhoferinstitutet, som sköter simulatorn under försöken.
Resultaten av undersökningen ska ligga till grund för utvecklingen av europeiska normer för passagerarkabiner i trafikflygplan. Företag och forskare från åtta europeiska länder deltar i projektet.