Fordon

Så ska ökning av olyckor med elcyklar hindras

Elcyklar blir ett vanligare inslag i stadstrafiken. Studier visar att det gör att fler låter bilen stå, men också att hastigheten på cykelbanorna ökar. Utvecklingen kräver att stadstrafiken anpassas, med bland annat bredare cykelbanor. Foto: Anders Wiklund / TT
Åsa Aretun Foto: Hejdlsa bilder
Michael Koucky Foto: Koucky & Partner

Internationella studier visar att elcykeln ofta ersätter bilen. Men det krävs en förbättrad infrastruktur för cyklar om olyckorna inte ska öka.

Publicerad

När pendlare får möjlighet att ta elcykel till och från jobbet väljer de att lämna bilen hemma. Det är ett återkommande mönster i internationella studier. Nyligen bekräftades resultatet i en studie i Danmark.

– Ibland när man ser att cyklingen ökar, kan det bero på att människor minskar sitt resande med kollektivtrafiken. Men när det gäller elcykel sker ökningen på bekostnad av bilen. Det är jättebra, säger Åsa Aretun, forskningschef på VTI.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här