Fordon
Så mycket långsammare laddar elbilar vid kyla
Foto: Cliff1066
Efter extrem värme väntar bitande kyla. Att kyla påverkar batterier negativt är ingen nyhet. Nu har forskare studerat en elbilsflotta för att mäta hur mycket laddtiderna förändras vid låga temperaturer.
Norra halvklotet plågas av rekordvärme. Då kan det måhända kännas som dålig timing att släppa forskning kring hur batterier påverkas av minusgrader. Men efter heta somrar följer ofta bitande kalla vintrar. Det är forskare vid Idaho National Laboratory som har studerat hur kallt väder påverkar elbilars laddkapacitet – och till skillnad från mycket av den tidigare forskningen har man tittat på verkliga förhållanden.
Underlaget är inhämtat från en taxiflotta i New York bestående av Nissan Leaf-bilar. Forskarna inhämtade data vid temperaturer från minus 9,4 grader Celsius – till 39,4 plusgrader. Vid 25 grader kunde bilarna nå 80 procents laddning på 30 minuter – medan de vid noll grader bara nådde 36 procent av batteriets kapacitet på samma laddtid.
Tre gånger längre laddningstid
I takt med temperaturen föll så tog det längre och längre tid att ladda batteriet – och vid de kallaste mätvärdena såg man att det tog tre gånger så lång tid som vid ett milt klimat. Det rapporterar Engineering and Technology.
Forskarnas slutsats är att de här effekterna kan inverka på yrkesförarnas intäkter. De uppmanar dock presumtiva hybrid- eller elbilsköpare att inte låta sig avskräckas, då kyla även påverkar förbrukningen hos bensin- och dieselbilar.