Fordon

Så mycket kostar slutet på dieseleran

Foto: Volvo
Foto: Volvo

Nu överväger Storbritannien en straffskatt på dieselfordon, som kan kosta över 200 kronor per dag. Samtidigt förutspår analytiker att dieselbilarna kommer att tappa 30 procent av Europamarknaden över de kommande tre åren. 

Publicerad

Volkswagen må ha lyft på locket till bilindustrins fusk med utsläppssiffror, men dieselskandalen har omfattat en rad bil- och lastbilstillverkare. ”Oljebrännarna” har klarat downsizing-trenden av bilarnas motorer långt bättre än bensinbilarna – därför har de påstått snåla dieselfordonen länge dominerat på Europas vägar. Men sedan skandalen briserade år 2015 verkar allt fler konsumenter ta sin hand från bränslet. 

Det bekräftas av en rapport från JP Morgan Chase & Co. Deras analytiker beräknar att efterfrågan på dieselbilar kommer sjunka med 30 procent till år 2020. De tror att ofrånkomliga övergången till emissionsfria fordon kommer innebära minskade intäkter för Europas bilindustri. Enligt deras kalkyl blir tappet omkring fem procent för de tyska tillverkarna, som måste göra stora investeringar – exempelvis i hybridmodeller som ger lägre förtjänster. 

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här