Fordon

Så mycket kostar Hyperloop att bygga per kilometer

Foto: Hyperloop
Hyperloop har lyfts fram som framtidens transportsystem. Men det är inte billigt att bygga. Foto: Hyperloop

Mellan ”20- och 40 miljoner dollar per kilometer”. Det är vad världens första kommersiella Hyperloopsystem kommer kosta. Det avslöjade Bibop Gresta, ordförande för Hyperloop Transportation Technologies i en intervju.

Publicerad

Hyperloop har lyfts fram som framtidens transportsystem. Men det är inte billigt att bygga. I en intervju med WAM, Förenade Arabemiratens nyhetsbyrå, säger Bibop Gresta att även om bygget är dyrt, så betalar det av sig i rask takt.

Företaget som ska bygga upp en Hyperloopen i Förenade Arabemiraten ska enligt Gresta ha första fasen av projektet, bygget av en mil bana mellan Abu Dhabi och Dubai, klart 2020. Totalt sett kommer sträckningen bli på 150 km mellan de båda emiraten.

Gresta säger i intervjun att det som en gång bara var en långsökt dröm nu kommer bli verklighet redan 2020, som den första kommersiella Hyperloop-linjen i världen.

– I dag utannonserar vi att kapseln redan har lämnat fabriken i Spanien och är på väg till prototypbanan i Toulouse. Så fort den kommer fram ska den stoppas i tuben och de kommer testa systemet med den första passageraren.

"Får tillbaka investeringen på åtta år"

Med en påstådd topphastighet på upp till 1200 km/h är lockelserna med Hyperloop stora. Det skulle skära ner restiden inom landet till minuter istället för timmar. Och det är inte bara hastigheten i systemet som ska vara rekordartad. Avbetalningstiden ska vara kort.

– Hyperloop kan snabbt bli vinstdrivande. Den representerar en möjlig väg att bygga masstransportsystem som inte kräver statsstöd. I genomsnitt kommer kostnaden att ligga på mellan 20- och 40 miljoner dollar per kilometer.

Gresta menar att förutsättningarna i Förenade Arabemiraten är optimala då byggkostnaden i en öken är markant lägre än hur det skulle vara att försöka länka ihop Tyskland, Schweiz och Italien. Men det viktiga är just vilken effektiv investering det är.

– Frågan vi måste ställa oss är hur lång återbetalningstid det är på investeringen. Och det här är den mest aktuella frågan eftersom inget landbaserat transportsystem återbetalar sig. De behöver alltid olika stöd. Med Hyperloop får vi tillbaka investeringen på åtta till 15 år, säger Bibop Gresta till WAM.

Det är inte helt klart hur Gresta får ihop avbetalningstakten. 20-40 miljoner dollar (motsvarande 180-360 miljoner kronor) per kilometer skulle innebära att Hyperloop kostnadsmässigt ligger någonstans mellan Botniabanan (88 miljoner/km) och Citytunneln Malmö (500 miljoner/km). Enligt en studie från Världsbanken ligger investeringskostnaden för höghastighetståg (i Kina) på 17-21 miljoner dollar per km – men då med ”en stor andel viadukter och tunnlar”.

Lågt räknat kommer Hyperloopbanans första steg (150 km) då kosta tre miljarder dollar. En avbetalning på 15 år skulle innebära 200 miljoner dollar om året – så det kommer bli intressant att se vad biljettpriset per resa blir.