Fordon

Så kapar trålaren sina utsläpp med 40 procent

Kostnaden för bygget av trålaren är satt till 626 miljoner kronor. Foto: Ulstein Design & Solutions AS
Foto: Ulstein Design & Solutions AS
Foto: Ulstein Design & Solutions AS

Rederiet förväntar sig att deras nya trålare ska leverera dubbelt så höga intäkter. Till det minskas utsläppen av koldioxid och kväveoxider markant.

Publicerad

Ecofive kommer att byggas av norska varvsföretaget Westcon, och fartyget är tänkt att sjösättas under 2023. Det är en häcktrålare, vilket innebär att trålen tas in i aktern – men den skiljer sig från dagens fiskebåtar i flera avseenden.

Det norska rederiet Bluewild har arbetet med utvecklingen sedan 2016, och nu presenterar de sina förväntningar på Ecofive. Jämfört med konventionella trålare ska koldioxidutsläppen bli 40 procent lägre, och utsläppen av kväveoxider (NOx) sänks med 70 procent. Det rapporterar TU.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här