Fordon

Så fungerar Sveriges första helt eldrivna lastbil

Det är Sveriges första moderna helt eldrivna lastbil. Nästa år kan den börja gå i vanlig godstrafik och köra post mellan Arlanda och Rosersberg.

Publicerad

Lastbilen står parkerad i ett industriområde i Rosersberg norr om Stockholm. När Ny Teknik kommer för att få titta närmare på det unika fordonet är det kraftigt snöfall. Gunnar Asplund, vd för elvägsföretaget Elways, borstar av lastbilen så gott det går för att visa något av konstruktionen.

Elmotorerna har byggts in i bakaxeln.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här