Fordon
Så fick trafikutskottet "offerten" från de kinesiska järnvägsbolagen
"Det är ingen offert utan en intresseanmälan med prisuppgifter från Kina". Järnvägskonsulten Per Corshammar fick dokumentet i sin hand av de kinesiska järnvägsbolagen.
SVT uppgav i slutet av augusti att man tagit del av en "hemlig offert" från kinesiska bolagen som kan tänka sig att bygga höghastighetsjärnväg på brofundament i Sverige.
I veckan uppgav SVT att allmänheten blivit vilseledd av ordföranden i riksdagens trafikutskott, Karin Svensson Smith, MP. Hon har nu bett om ursäkt för att hon använt ordet "offert". Men Allianspartierna kräver nu att Miljöpartiet avsätter henne.
-Jag uppfattar det som att Karin Svensson Smith använt fel ord, inget annat. Det har inte varit en offert. Vad vi har är en intresseanmälan, ett "paper of interest", där fyra kinesiska statliga järnvägsföretag förklarar att de är intresserade av att åta sig att bygga banorna på broar, säger järnvägskonsulten Per Corshammar till Ny Teknik.
Corshammar företräder Tranås kommun i förhandlingen med staten kring den planerade höghastighetsbanan Göteborg- Jönköping, Linköping- Stockholm (Götalandsbanan), där kommunen ställer upp med viss finansiering och staten med övriga delar.
Konceptet kallas Sverigeförhandlingen. Målet är att bygga flera höghastighetsbanor som ska mynna ut i kortare restider, liksom i nya bostäder och bättre kollektivtrafik regionalt.
På Trafikverkets Järnvägsdag i mars i år presenterade Per Corshammar, då anställd på konsultbolaget Ramböll, dokument som han fått av den kinesiska järnvägsindustrin vid ett besök i Shanghai.
Han föreläste för olika riksdagsledamöter och Trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith om vad det kostar att bygga järnväg på broar, vilket det kinesiska konceptet bygger på. Efteråt lämnade han över kopior på handlingarna till Svensson Smith.
Dokumenten innehåller bland annat en prislista samt information om att bolagen har nödvändiga tillstånd från de kinesiska myndigheterna för att erbjuda sina tjänster i Europa.
- Så alla godkännanden var klara politiskt, konstaterar Per Corshammar.
Bland bolagen finns bjässarna China Railway Construction och China Engineering Construction Company.
Vid besöket i Shanghai, då bland andra Trafikverket var med, hade Per Corshammar efterfrågat prisuppgifter.
- Jag företräder ju Tranås kommun i Sverigeförhandlingen och vi ska ju förhandla om vi ska bygga broar eller tunnlar och behöver få veta tågbanorna kostar.
Trafikverket ville undersöka möjligheterna att bygga en liten bit på Ostlänken, säger han.
- Men då sa de kinesiska företagen att: vi kan bygga hela nätet på fem år till fast pris.
Enligt beräkningar skulle man kunna spara 25 miljarder kronor i avgifter för investeringslånen om man bygger snabbt.
Under 2017 ska Sverigeförhandlarna skriva kontrakt med varje kommun. Dessa avtal ska sedan lämnas vidare till regeringen för beslut. Förhandlingschef är den tidigare statssekreteraren i statsrådsberedningen HG Wessberg.
China Railway och det amerikanska bolaget Xpress West uppgav nyligen att man bildat ett samägt bolag som ska bygga höghastighetsbanor mellan Los Angeles och Las Vegas.
Enligt Per Corshammar ingår det i dessa planer att bygga sträckan på broar i luften.
- Jag tänker ju att om USA kan tycka detta vara lönsamt, kan det säkert gå bra i Sverige också.