Fordon

Så byggs världens största maskiner

Flerskopsbrytaren för brunkolsdagbrottet är världens största fordon. Foto: Takraff/Jurkschat
Transportbron F60. Foto: Besucherbergwerk F60

Maskinerna som bryter brunkol är världens största fordon. I mars visar tillverkaren Takraf hur en sådan maskin byggs.

Publicerad

XXL-produkter kallas de jättemaskiner som används för att bryta och transportera iväg brunkol i de tyska dagbrotten, som främst finns i östra delen av landet.

Företaget Takraf GmbH i Lauchhammer i delstaten Brandenburg är en av tillverkarna av dessa giganter. Exempelvis bygger man en flerskopsmaskin, med massor av skopor monterade på ett hjul, som väger 14200 ton och som sakta rör sig framåt på larvfötter när den skopar upp brunkolslagren. Den klassas som världens största fordon.

Vid samma företagg byggs även världens största rörliga arbetsmaskin, transportbron F60, som används i brunkolsdagbrottet Lauzitz. Den är 502 meter lång och 204 meter bred.

Den 19 mars i år ordnar institutet för integrerad produktion IHP en möjlighet att få se hur dessa stora maskiner byggs och vilka speciella frågor man måste ta hänsyn till när maskinerna byggs. Det är frågor om kvalitetssäkring, montering, materialfrågor, mätteknik m m.

Anmälan till genomgången senast 5 mars.