Fordon Så byggs världens största maskiner Flerskopsbrytaren för brunkolsdagbrottet är världens största fordon. Foto: Takraff/Jurkschat Transportbron F60. Foto: Besucherbergwerk F60 Maskinerna som bryter brunkol är världens största fordon. I mars visar tillverkaren Takraf hur en sådan maskin byggs. Håkan Abrahamson Publicerad 23 feb 2015 kl 13.14 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons XXL-produkter kallas de jättemaskiner som används för att bryta och transportera iväg brunkol i de tyska dagbrotten, som främst finns i östra delen av landet. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon grävmaskin gruvbrytning Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Svenska satelliten kopplar upp franska polisens elitstyrka Sveriges första helt privatfinansierade satellit – täcker tredjedel av jorden. • Franska GIGN först att kopplas upp under OS. ”Taktisk kommunikationskanal.”
Efter enorma ai-satsningar och Tesla-nedgång – oro för bubbla inom ”megatech” Analytiker luftar tankar om en möjlig ai-bubbla efter att flera techbolag backar kraftigt på börsen.
Nu ska oljejätten kunna lagra mer koldioxid än Norges totala utsläpp Equinor har säkrat kapacitet att lagra mer koldioxid än Norges totala årliga utsläpp. ”En ny, kommersiell, norsk havsnäring” säger norska energiministern.