Fordon
Rullande ”väg-klinik” upptäcker skador
Roadscanners mobila diagnossystem består av georadar, sveplaser, värmekamera, filmkamera, accelerometer och GPS. Foto: Roadscanners
Finska Roadscanners bilburna system för att upptäcka renoveringsbehov i vägbanan gick nyligen till final i tävlingen Nordbyggs Guldmedalj 2016.
Systemet används sedan tidigare av Trafikverket för väg- och järnvägsdiagnostik. Nu har det uppmärksammats i tävlingen Nordbyggs Guldmedalj, som anordnas vartannat år.
– Såklart var det roligt att vi gick till final. Det visar att vi har något att tillföra branschen, säger Svante Johansson, Roadscanners representant i Sverige.
Roadscanners undersökningsbilar utrustas med ett sexdelat system för att undersöka vägbanor och underlag:
Framtill sitter en georadar som skickar elektromagnetiska vågor ner i vägkroppen, och då dessa studsar tillbaka får man information om tjockleken hos alla lager i vägkroppen.
Sveplaser scannar vägen och dess omgivning, och ger en bild som visar spårbildning, sprickor och annat.
En värmekamera ger ytterligare precision i jakten på sprickor, eftersom dessa ofta skiljer sig i temperatur från resten av vägbanan.
På bilens bakaxel sitter en accelerometer, som känner av rörelser i höjdled. På så sätt får man data om vägbanans jämnhet och om det så kallade tvärfallet, alltså vägens lutning i sidled.
Vägen filmas också med vanlig digitalkamera. På så sätt kan man, om några mätdata verkar underlig, gå tillbaka till filmen och undersöka vad det beror på.
Slutligen har bilen GPS för att hålla reda på var den befinner sig och var olika mätdata registrerats.
– Sedan läggs informationen in i ett program som kallas Road Doctor, och ger en profil av hela vägen i längsled. Då kan du "åka" hela sträckan igen i datorn och se vad som behöver åtgärdas, säger Svante Johansson.
Projekteringen av vägunderhållet ska underlättas då detta kan göras direkt i Road Doctor-programmet.
– Det blir också enklare att efterkontrollera så renoveringarna blivit ordentligt gjorda. Du bara kör sträckan igen och får en ny vägprofil att granska, säger Svante Johansson.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!