Fordon
Rör av aluminium-stål lättar bilen
Rör av stål och aluminium ska minska vikten i bilen. Foto: IPH
Specialformade rör i kombinationen aluminium och stål är en utmaning för att minska bilarnas vikt.
Rörformade strukturer i bärande delar av bilen är redan idag lätta och starka konstruktionselement. Dessa så kallade Tailored tubes får sin form med hjälp av ett flytande medium i röret och tryck upp mot 1000 bar.
Men genom att kombinera stål och aluminium i röret skulle det vara möjligt att reducera vikten på komponenterna med upp till 20 procent.
Forskare vid Institutet för integrerad produktion IPH och Laser Zentrum Hannover LZH har tagit sig an uppgiften att ta fram rör som består av såväl stål som aluminium på olika stället utmed rörlängden.
Stålavsnitten ska kunna utsättas för större belastningar, aluminiumavsnitten på mindre kritiska ställen ska minska vikten.
En utmaning är sammanfogningstekniken. Skarvarna måste tåla det höga trycket när röret ska formas till den bärande komponenten i bilen. Svetsning bedöms som en utesluten metod.
Forskarna har i stället riktat in sig på laserlödning för sammanfogningen av dessa Tailored Hybrid Tubes.
Ytterligare ett problem är de båda materialens olika egenskaper. Aluminium är mjukare än stål. Men genom att värma stålavsnitten på röret något räknar man med att forma röret med högtrycksmetoden, förklarar Jonathan Ross vid IHP.
Vid sidan av de båda forskningsinstituten stöds projektet av underleverantörer som Johnson Controls och Kirchhoff Automotive, ett par biltillverkare och laserföretag.