Röda linjen testkör i Berlin

2017-07-05 14:20  

Nu startar testkörningar av de första av Stockholms nya tunnelbanevagnar. Sedan väntar klimattunnlar.

Om ett par år ska 96 nya vagnar rulla på Röda linjen i Stockholms tunnelbana. Det blir första gången på 20 år som helt nya tåg tas i bruk i tunnelbanan, och de ska innebära en rejäl uppgradering.

Nu har de två första vagnarna lämnat produktionen i Bombardiers fabrik i Hennigsdorf utanför Berlin. I en testhall genomförs en rad grundläggande tester. I veckan ska vagnarna börja köra för egen maskin på de testspår som ligger vid anläggningen.

– Alla system har testats var för sig tidigare. Nu vill man se att allt fungerar tillsammans, säger Johan Sjöholm, projektledare för Röda linjens nya vagnar.

Förutom system och funktioner genomförs också tester som ska visa att vagnarna är driftsäkra innan de levereras till Stockholm för fler tester.

– Vi har ett krav på att de ska kunna köras 5 000 kilometer med väldigt få fel. Bombardier måste kunna visa detta innan vi accepterar att de kommer till Stockholm. Vi är angelägna om att de är så genomtestade som det går innan de kommer till Stockholm, säger Johan Sjöholm.

En nyhet i vagnarna jämfört med dagens tunnelbana är att de ska ha luftkonditionering även i passagerarutrymmena. Även sådana system testas.

– Så det är bra att det är varmt i Berlin nu.

När Stockholm fick sina nya pendeltåg X60 testkördes de på spår i svenska fjällvärlden för att se hur de klarade vinterväder. Men det går inte att göra med tunnelbanans vagnar, då de har en annan strömförsörjning. Därför ska de i stället testas i klimattunnlar vid Rail Tec Arsenal i Wien. Där utsätts vagnar för alla typer av väder som kan förväntas i Stockholm, och måste klara temperaturer mellan minus 35 grader till 40 plusgrader.

Läs mer: Svenskt tåg in i kylan

En omtalad del av projektet för Röda linjen har varit planer på att köra tågen förarlöst. En utredning som SL, Storstockholms lokaltrafik, gjorde förra året föreslog att helautomatisk drift ska vara införd på röda linjen 2025.

Men nu skjuts det framåt i tid. I nästa års budget för Stockholms läns landsting har investeringar som rör förarlös drift skjutits fram, och ska beredas igen inför 2019 års budget. Först ska nya tåg och signalsystemet tas i bruk för att ”säkerställa funktion och robusthet i systemet”, står det i budgeten som antogs i mitten av juni.

Det kan innebära att förarlös drift av Röda linjen ligger mer än tio år bort i tiden.

Förarlös tunnelbana kräver någon slags skyddsvägg mellan plattform och spår. För Röda linjen har man bland annat utrett plattformsbarriärer i form ridåer som hissas upp när ett tåg kommer in på stationen. Även det skjuts nu på framtiden.

Röda linjens uppgradering är ett av de största pågående projekten för SL med en budget på 12,7 miljarder kronor. Förutom de 96 nya tågen för drygt 5 miljarder kronor får hela linjen ett nytt signalsystem. En helt ny depå byggs i Norsborg.

För resenärerna blir en stor skillnad att vagnarna är inredda på ett annat sätt än dagens vagnar, med färre sittplatser, fler dörrar och mer plats för barnvagnar, rullstolar och rullatorer. Med dagens C20-vagnar finns 378 sittplatser per tåg (tre vagnar) och 804 ståplatser. I C30-tågen (två vagnar) finns 280 sittplatser och 1 028 ståplatser, om man räknar med 5 personer per kvadratmeter.

Tidsplanen är att den första C30-vagnen ska komma till Stockholm i början av 2018, och börja köra i trafik 2019.

Röda linjen

Uppgraderingen av Röda linjen i Stockholm:

- 96 nya vagnar har beställts av Bombardier. De ska utgöra 48 tågset. Vagnarna är 70 meter långa. Två vagnar utgör ett heltåg, jämfört med tre vagnar per heltåg i dag. Ett C30-tåg har 280 sittplatser och 1 028 ståplatser per heltåg, jämfört med 378 sittplatser och 804 ståplatser i dagens C20-tåg.

- Nytt signalsystem/trafikstyrningssystem

- Ny depå i Norsborg, upprustning av depåer i Hammarby och Nyboda

- Budget: 12,7 miljarder kronor

- Röda linjen går mellan Mörby och Ropsten i norr till Fruängen och Norsborg i söder. Den är 41 kilometer lång, och har 36 stationer. Varje dag reser cirka 500 000 personer på Röda linjen.

Anna Orring

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt