Förhandlingarna kring höghastighetsjärnvägen har gått bra. Alla berörda kommuner längs sträckan har gett klartecken och är beredda att teckna avtal om medfinansiering och bostadsbygge. Det som återstår är storstäderna, säger HG Wessberg.
Han är en av två förhandlare som regeringen utsett för Sverigeförhandlingen kring höghastighetsjärnvägen och en del annan infrastruktur. (Den andra är Catharina Håkansson Boman.)
– Jag räknar med att vara klar med Stockholm, Göteborg och Malmö i september. Det handlar dels om höghastighetssystemet men också att staten är beredd att bidra till den lokala infrastrukturen, till exempel Östra länken i Stockholm. Sedan ska vi ha en dialog med Danmark om en andra fast förbindelse över Öresund, och så ska vi titta på kapacitetsbehov för järnvägen i Norra Sverige.
Läs mer:
Samtidigt som förhandlingen med kommunerna redan gett ett högre antal bostäder än målet 100 000 har kritiken växt mot projektet med höghastighetsbanan.
– Kostnadsökningen är större än vad trafikverket trott, och därmed vi. Men det visade sig att alternativplanen, att rusta upp den befintliga stambanan, blev ungefär lika dyr per kilometer. Det är dyrt med järnväg. Både att bygga nytt och att renovera i gammal järnväg är dyrt. Men det ger mycket också. Det är komponentstarkt och ger långa användningstider. Jag ser inga andra bra alternativ. Och i det här läget går det inte att bara säga nej, säger HG Wessberg.
Han konstaterar också att förhandlingarna är färskvara.
– Fattar man inte beslut om att genomföra höghastighetsjärnvägen nu så måste man börja om från början om man vill ta upp projektet senare.
Läs mer:
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.