Fordon

Regeringen vill ha efterkontroller av avgaskrav på dieselbilar

Sverige vill förbättra testerna av bland annat dieselbilar i EU för att minska utsläppen av kväveoxider med hjälp av efterkontroller. Man vill se om nya bilar klarar reningskraven efter några år.

Publicerad

Forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet uppmärksammade på DN Debatt i går att de laboratorietesterna av nya dieselbilar som görs inför certifieringen av bilarna inte visar fordonens verkliga utsläpp av giftiga kväveoxider (NOX) i luften.

Eftersom försäljningen av dieselbilar ökat från 5 till 24 procent på tio årinverkar ökningen också på luftkvaliteten i Sverige. Särskilt knepigt är det att nå under NOX-normerna i storstäderna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här