Fordon

Regeringen: Så ska hela Norrbotniabanan byggas klar

På en pressträff i regeringskansliet meddelade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att regeringen ska finansiera hela den sedan länge planerade Norrbotniabanan. Foto: Stefan Jerrevång/ TT
Lördagen den 28 augusti 2010 invigdes Botniabanan. Här är tågbron över Umeälvens delta. Norrbotniabanan blir en förlängning av Botniabanan mellan Umeå och Luleå. Foto: Henrik Montgomery/TT

Trafikverket får i uppdrag att omgående planera den andra halvan av Norrbotniabanan, delen från Skellefteå till Luleå.

Publicerad

Infrastrukturminister Thomas Eneroth säger till TT att beskedet som gavs på en pressträff på onsdagen innebär att en byggstart ska finnas med för sträckan Skellefteå-Luleå i den nationella plan för infrastrukturen. Trafikverket arbetar ett förslag till plan som regeringen ska ta beslut om i vår.

– I det mest optimistiska scenariot skulle en byggstart kunna ske 2026, säger Eneroth.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här