Fordon

Prius med litium-jonbatteri i höst

Kommer nu som laddhybrid

Toyota meddelar idag att elhybriden Prius kommer i plug-in-utförande med litium-jonbatterier i höst.

Publicerad

200 exemplar av plug-inhybriden ska hyras ut till kunder i Japan, och ytterligare 150 vardera i USA och i Europa. i Europa får Frankrike 100 av dessa bilar, men Toyota meddelar att man senare ska satsa laddhybrider på Storbritannien, Tyskland och Nederländerna.

Bilen är en ombyggd version av senaste modellen av Prius, generation 3. Nickel-metallhydridbatteriet som finns i den version som säljs har i plug-inversionen bytts ut mot ett litium-jonbatteri.

Det är första gången Toyota använder litium-jonbatterier för elbilsdrift. Företaget har tidigare varit försiktigt med att ange när tiden är mogen att byta till denna batteriteknik, och nu provas batteritypen bara i de 500 laddhybrider som företaget leasar till utvalda kunder.

Laddhybriden ska kunna laddas i ett eluttag under natten, för att sedan kunna köras enbart på el en viss sträcka. Hur lång anger inte Toyota. När batterikapaciteten blir för låg startar bensinmotorn.

Elhybriden Prius började säljas 1997 och hittills har Toyota producerat 1,25 miljoner bilar. Den tredje generationen hade säljpremiär i Japan i maj och kommer till Europa i höst.

Åtminstone i Japan har den nya modellen blivit en succé, och Toyota uppges ha 110000 bilar på beställningslistan. Trots att man beslutat införa nattskift är väntetiden på en ny Prius idag omkring ett halvår.

Nya Prius har en 1,8 liters bensinmotor på 73 kW (99 hk) och vridmomentet 142 Nm, samt en elmotor med effekten 60 kW (82 hk) och vridmomentet 207 Nm. Tillsammans ger drivsystemet en effekt på 100 kW (136 hk). En spänningsomvandlare tar numera upp spänningen till 650 volt.