Fordon

Polisens sista chans: Testar två olika metoder för hjulklampning

Hjulklamp Nederländerna. Foto: All over press

Punktering eller fastlåsning - det är de två metoder som polisen nu ska testa över hela Sverige som en sista utväg för att hålla kvar en lastbil eller personbil enligt den nya ”klampningslagen”.

Publicerad

Alla sju polisregioner i Sverige kommer att få testa vilken klampningsmetod som är bäst - ett ventillås som tömmer luften ur däcket om bilen kör iväg eller vanligt hjullås, som gör att bilen inte kan röras ur fläcken.

- Vi har tittat på flera olika låsanordningar som redan används i andra länder. Vi ska nu testa två varianter i ett fältförsök som ska pågå året ut och som ska ligga till grund för den upphandling som vi ska göra under 2016, säger Lena Tysk, chef för Utvecklingscentrum Mitt, till Ny Teknik.

Hon betonar att polisen kommer att kunna klampa från 1 mars när den nya lagen börjar gälla.

- Vi har nu gått ut med riktlinjer till alla regioner och vi förser dem med utrustning så fort de säger att de är redo att sätta igång och hur många ”set” de bedömer att de behöver, säger Lena Tysk.

Hittills har det inte varit tillåtet med "klampning" för att hålla kvar ett fordon som polisen eller tullen stoppat och försöker hindra från att åka vidare. Ofta handlar det om lastbilar och långtradare som kör olagligt - för tung last, för dåliga däck, utmattad förare till exempel.

Men från den 1 mars får polisen och tullen laglig rätt att dels lägga beslag på frakthandlingar, nycklar och registreringsskyltar - och om det inte räcker, ”klampa” fordonet under 24 timmar.

På polisens hemsida skriver man så här i dag om de två tekniker som man valt att testa i fältförsök:

1. En låsanordning som placeras runt ett eller flera av hjulen på fordonet, vilket ska göra förflyttning omöjlig.

2. En anordning som sätts fast runt ett eller flera av fordonets hjulventiler. Skulle fordonet förflytta sig släpps luften ur däcken och fordonen tvingas stanna efter en kort sträcka.

- Vi måste välja utrustning som är enkel att hantera. Det blir förmodligen så att en patrull klampar ett fordon och två dygn senare är det en annan enhet som klampar av. I de fall vi ska klampa lastbilar med hjullås är det om stora, tunga saker som ska hanteras och få plats i polisbilarna, säger Lena Tysk.

Gilla Ny Teknik på Facebook