Fordon

Plattformsdörrar ska stoppa olyckor i tunnelbanan

Plattformsskydd på Nam Cheong Station i Hongkong. Foto: Hokachung

Stockholms tunnelbana kan få dörrar på plattformarna som öppnas först när ett tåg stannat vid stationen. Det ska minska olyckorna på spåren.

Publicerad

Lokaltrafikbolaget SL utreder tillsammans med operatören MTR möjligheten att sätta upp en barriär mellan plattform och spår på stationerna i Stockholms tunnelbana. Detta för att öka säkerheten i tunnelbanan.

Sådana plattformsdörrar finns på stationer på flera andra håll runt om i världen. Hongkongbaserade MTR har exempelvis erfarenhet av sådan skydd från Hongkongs tunnelbana.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här