Fordon

Plattformsdörrar ska stoppa olyckor i tunnelbanan

Plattformsskydd på Nam Cheong Station i Hongkong. Foto: Hokachung

Stockholms tunnelbana kan få dörrar på plattformarna som öppnas först när ett tåg stannat vid stationen. Det ska minska olyckorna på spåren.

Publicerad

Lokaltrafikbolaget SL utreder tillsammans med operatören MTR möjligheten att sätta upp en barriär mellan plattform och spår på stationerna i Stockholms tunnelbana. Detta för att öka säkerheten i tunnelbanan.

Sådana plattformsdörrar finns på stationer på flera andra håll runt om i världen. Hongkongbaserade MTR har exempelvis erfarenhet av sådan skydd från Hongkongs tunnelbana.

- Fördelarna med plattformsväggar är inte bara att de förhindrar obehörigt spårbeträdande och därmed minskar antalet olyckor, säger Marie Hagberg vid MTR Stockholm. De bidrar också till renare luft och en behagligare ljudmiljö.

Varje år drabbas tunnelbanan av ett tjugotal långa stopp sedan människor av olika anledningar hamnat på spåret.

SL och MTR utreder nu de tekniska förutsättningarna liksom kostnaden för att bygga plattformsskydden.