Fordon

Piloter: Porta drönarna med virtuella staket

För att flyga drönare i närheten av en flygplats krävs tillstånd från flygtrafikledningen. Större delen av Stockholm ingår exempelvis i Bromma flygplats kontrollzon. Foto: TT

Virtuella staket, lägre vikt och spårning av förare. Den europeiska pilotföreningen ECA vill införa hårdare krav för drönare. "Överdrivet och onödigt" anser den svenska drönarföreningen.

Publicerad

Incidenter med drönare nära flygplatser blir allt vanligare, även i Sverige. Nu vill den europeiska pilotföreningen ECA, European Cockpit Association, se hårdare krav på de obemannade små flygfarkosterna.

De föreslår bland annat en maxvikt på 500 gram, en maximal flyghöjd på 50 meter och att farkosterna automatiskt ska undvika känsliga områden med hjälp virtuella staket, så kallad geo-fencing. Piloterna vill även att drönare ska ha en märkning och registrering som gör det möjligt att spåra föraren.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här