Oväntat hack: Eltejp lurar Teslan att accelerera

2020-02-19 12:37  
Tesla Model X och Tesla Model S, årsmodell 2016, läste av hastighetsskylten fel. Allt som krävdes var en tejpbit. Foto: AP/TT

En bit eltejp på hastighetsskylten var allt som behövdes för att lura bilens kameror. Teslan började köra 80 kilometer fortare per timme än gällande hastighetsgräns. Det oväntade hacket har genomförts av McAfee.

Att byta ut siffrorna på en hastighetsskylt skulle förstås inte bara lura ett självkörande system utan även människor. Det säkerhetsexperter på McAfee har gjort är dock något annat. De satte en bit eltejp på en hastighetsskylt som visar 35 miles per timme (56 km/h). För det mänskliga ögat framstår trean fortfarande som en trea. Men kamerasystemet från Mobileye (EyeQ3) verkar uppenbarligen förvirrat och tolkade i stället trean som en åtta.

Såväl en Model X som en Model S (båda årsmodell 2016) försökte därmed att accelerera upp till 85 miles per hour (137 km/h), skriver MIT Technology Review.

Mobileye har släppt nya versioner av kamerasystemet

McAfees säkerhetsexperter berättade om sina resultat för Tesla och Mobileye i fjol. Tesla bekräftade resultaten men har sagt att de inte tänker fixa problemet på den aktuella hårdvarugenerationen. Mobileye menade att tricket även hade kunnat lura en människa. Bolaget har släppt nya versioner av kamerasystemet sedan dess.

"Autonom fordonsteknik kommer inte enbart att förlita sig på sensorer utan kommer att assisteras av en rad andra tekniker och datakällor, till exempel kartering via crowdsourcing, för att garantera tillförlitligheten från informationen från kamerorna", sa en talesperson för Mobileye i ett uttalande.

Stoppskylt blev hastighetsskylt

Exemplet är inte det första där mindre förändringar av infrastrukturen har lurat algoritmer för datorseende. Forskare har tidigare med hjälp av klisterlappar på en stoppskylt fått ett neuralt nätverk att klassificera den som en hastighetsskylt med gränsen 45 miles per timme (72 km/h).

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt