Fordon
Otakt för elbilar och laddstolpar
Elbilar och laddstolpar är i osynk. Tiotals miljoner satsas nu på snabbladdningsstolpar över hela Sverige. Men få elbilar kan utnyttja snabbladdningen. Och alla bilar går inte till alla stolpar.
Elbilsveteranen Tommy Engkvist i Huddinge har byggt sin egen snabbladdare för att kunna köra sin Peugeot Partner i jobbet hela dagarna. Han var en av de inbjudna gästerna när elbolaget Fortum och biltillverkaren Nissan förra veckan invigde en snabbladdningsstolpe vid McDonalds hamburgerrestaurang i Kungens kurva.
Nissan och Fortum ska tillsammans förbinda de fyra nordiska storstäderna med supersnabba laddstolpar för både likströmsladdning (DC) och växelströmsladdning (AC).
50 snabbladdare ska sättas upp längs E18, från Oslo över Stockholm till Helsingfors samt utmed E4 från Stockholm till Malmö och vidare till Köpenhamn. Deras partner i Sverige är McDonalds.
Men än så länge är det bara halva stolpen som är i bruk – den snabba DC-laddningen. Det är Nissans patenterade likströmsladdare som omvandlar elnätets växelström till 50 kW likström som pumpas direkt in i bilens batteri.
Den fungerar dock bara med elbilar som är anpassade till den japanska Chademo-standarden, det vill säga Nissan Leaf, Mitsubishi Imev och dess två europeiska syskon Peugeot Ion och Citroën Zero.
Andra halvan är ännu inte installerad i stolparna eftersom det är oklart hur nästa generations elbilar kommer att vara utrustade när det gäller snabbladdning med växelström.
– Det är en halv djungel med alla uttagen. Därför har vi avvaktat med AC-laddningen, säger Emilia Käck, elbilsexpert på Fortum.
Tanken är att växelströmsladdningen på Fortums och Nissans stolpar ska ge 43 kW. Men i dag är det bara nya Renault Zoe som kan dra nytta av den höga effekten med sin nya snabbladdare Chameleon.
Volvo Personvagnars forskningsbil C30 Electric har i dag bara en 3,3 kW inbyggd laddare men kommer nästa år med en 22 kW-laddare i den nya C30 Electric som byggs tillsammans med Siemens. Med den ska man kunna plugga in sig på växelströmsuttaget och ladda 10 extra mils körning på en timme.
Inte bara Fortum-Nissan brottas med teknikvalsproblemen. Även OKQ8 tampas med samma bryderi.
– Bilindustrin och laddningsindustrin har kommit i otakt, säger Andrea Haag, miljö- och säkerhetschef, OKQ8.
I samarbete med Siemens planerar OKQ8:s att rulla ut snabbladdningsstationer var sjätte mil på flera av de stora Europavägarna i Sverige fram till 2015.
OKQ8 och Siemens har valt växelsströmsladdning med möjlig strömstyrka på 32 A, det vill säga 22 kW effekt växelström och flera uttag per stolpe.
Men varje stolpe är inkopplad mot 80 A strömstyrka och det är fullt möjligt att utrusta stolparna med Chademo-uttag.
- Vi gräver ned tillräckligt mycket el i marken för att kunna kräma på efter behov. Det som pågår just nu är en urvärdering av tekniker för att se vad som passar marknaden bäst, säger Andrea Haag till Ny Teknik.
Just nu utvärdera OKQ8 olika tekniker för att se vad som passar marknaden bäst.
- På våra stationer i Häggvik och Danderyd utanför Stockholm har de första snabbladdarna installerats, och där handlar det om den europeiska Menneke-uttagen för laddning med växelström. För hela utrullningen på E-vägarna är ännu inget teknikval bestämt, säger Andrea Haag.
Hon menar att bilindustrin och laddningsindustrin kommit lite i otakt. Just nu ligger laddningsföretagen före i utvecklingen i vissa regioner/städer.
- Det handlar om tekniksprång och olika industrier. Då blir det lätt så. Men vi försöker synkronisera så gott det går, säger Andrea Haag.
För Tommy Engkvist, som är en av initiativtagarna bakom sajten Uppladdning.nu är valet enkelt.
Han kommer att fortsätta att köra omkring med sin hemmabyggda snabbladdare, stor som en skokartong.
– Jag laddar i ett vanligt trefas 16 A-uttag och får då drygt 10 kW. Med ett 32 A-uttag får jag ut det dubbla, säger han till Ny Teknik.
Håll koll på laddarna
DC-laddning enligt Chademo-standard ger 50 kW effekt och laddar ett batteri på 20 minuter. Här kan Nissan Leaf, Mitsubishi Imev och dess europeiska syskor Peugeot Ion och Citroën Zero laddas.
AC-laddning med 43 kW effekt laddar på 30 minuter. I dag är det bara splitter nya Renault Zoe som kan tillgodogöra sig den höga effekten med sin inbyggda snabbladdare på 43 kW.
Medelsnabb AC-laddning med 22 kW är skonsammare mot batteriet men tar närmare 1 timme. Volvo C30 Electric kommer att bygga in en 22 kW snabbladdare i den nya serien om 100 stycken bilar som man gör tillsammans med Siemens.
Långsamladdning med 3,3 kW i 16A-uttag tar mellan sju och tio timmar. Det klarar alla bilar.