Fordon

Oro när Daimler säljer Tesla

Mercedes B-class electric. Foto: Daimler

Daimlers beslut att sälja sitt innehav av Teslaaktier har satt igång spekulationer om skärpt konkurrens.

Publicerad

Daimler köpte 2009 in sig i Tesla med 9,1 procent av aktierna för att försäkra sig om tillgång till den eldriftsteknik som Tesla utvecklat och som Daimler ville använda främst i den stadsbilen Smart. Man betalade då 50 miljoner dollar för aktierna.

Genom olika kapitaltillskott har Daimlers andel kommit att sjunka till 4 procent.

Men i samband med ett utspel tidigare i år gjorde Teslas grundare och vd Elon Musk klart att företaget tänker släppa patenten kring eldriften i Tesla fria.

Daimler har också i ett uttalande i början av veckan gjort klart att tekniksamarbetet mellan företagen kvarstår utan att det finns något krav på ägande från någondera parten.

Teslas teknik för elbildsdrift användas förutom i Daimlers små eldrivna Smartbilar även i den eldrivna versionen av B-klass.. Vissa bedömare av elbilsmarknaden tolkar försäljningen som att Daimler skulle vilja öka konkurrensen mot Tesla, som har framgång med sin stora limousin modell S.

Den fyraprocentiga andelen som Daimler nu vill sälja bedöms i dagens läge vara värd en bit över 1 miljard dollar, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Toyota är en annan extern biltillverkare som har andelar i Tesla, närmare bestämt 2,4 procent. Toyota har slutat köpa Teslakomponenter till en eldriven version av RAV4, och har nu i stället beslutat satsa på vätgasdrivna bränslecellsbilar i stället för batteridrivna elbilar.