Enligt flygvapenchefen Mats Helgesson ska cirka 60 av de 97 Jas 39 Gripen C/D-planen i dagens flotta av stridsflygplan avvecklas de närmaste åren, då man behöver ta komponenter till E-planen.
Så ser Försvarsmaktens planering ut just nu.
– Men vår planering kan komma att ändras, säger överste Lars Jäderblom, strategichef för Gripen i ledningsstaben på Högkvarteret.
– Under hösten ska vi ge ÖB ett nytt planeringsunderlag och beroende på det politiska omvärldsläget och andra faktorer, kan vi komma att ta nya beslut, säger han.
– Det viktiga är att antalet C/D-plan inte blir för lågt, i relation till numerären som vi behöver.
Därmed kan ett lägre antal C/D-plan än de 60 faktiskt avvecklas, och nya E-plan kan bli verklighet framöver. Men pusslet hänger naturligtvis ihop med ekonomiska avvägningar.
Omkring 300 delar från A/B-modellens inkråm (luftsystem, hydraulcylindrar, bränslesystem-delar, raketstolar) togs till vara, när 31 av dem byggdes om till C/D-plan. Av dessa beräknas runt 100 också kunna återanvändas i Gripen E. Kvar i lager finns dessutom A/B-reservdelar för dryga 4 miljarder kronor, enligt Försvarsmaktens årsredovisning för 2015.
– Vi planerar så kostnadseffektivt vi kan utan att vår operativa förmåga påverkas och utvärderar varje höst, säger Lars Jäderblom.
När det gäller diskussionen kring antalet C/D-plan som i första vändan behöver avvecklas, så behöver ÖB Micael Bydén inte besluta sig förrän i höst.
Enligt Sebastian Carlsson, presschef på Saab, är man beredda på olika scenarier för produktionen av Gripen E:
– Vare sig Sverige väljer att byta komponenter eller inte, har vi en plan för det.
Anders Nygren, lärare i luftoperationer på Försvarshögskolan, anser att Sverige – med tanke på olika hotbilder – kan behöva ha både operativa plan ur C/D-serien parallellt med E-serien i framtiden.
Han menar att man bara kan räkna med att ha ungefär hälften av planen tillgängliga för flygning samtidigt.