Fordon

Nytt statligt lån till motorkomponent

Volvo Aero har fått ett nytt royaltylån på 120 miljoner kronor från staten, den här gången för att utveckla en motorkomponent till Airbus. Låneformen innehåller en riskdelning och kan bli en vinstlott för staten.

Publicerad

Royaltylån innebär att staten inte tar vanlig ränta för lånet, utan det återbetalas i takt med försäljningen av komponenter. Ingen försäljning - lånet skrivs av. Stor försäljning - stor förtjänst för staten.

- Det är en bra affär för staten. Betydligt bättre än att låna ut pengar till bankränta, säger Fredrik Fryklund, presschef på Volvo Aero, som just nu har tre royaltylån på sammanlagt 500 miljoner kronor.

Det är svårt att få exakta siffror på utfallet, men företaget räknar med att den så kallade internräntan på två representativa lån blir över 9 procent.

Alla tre lånen har gått till utveckling av motorkomponenter. Den senaste är mellanhuset, Intermediate Compressor Case, i Rolls Royce-motorn Trent XWB, som ska sitta i Airbus kommande plan A380XWB.

Det så kallade mellanhuset är en komplex struktur mellan lågtrycks och högtryckskompressorerna i motorn. Det byggs med Volvo Aeros avancerade lättviktsteknik, bland annat gjutna titandelar som svetsas i hop med jälp av laser.

Royaltylånen är en typ av de villkorslån som infördes i Sverige på 1970-talet som ett stöd till flygindustrin. De första lånen gick till omställningen från Viggen till Gripenprogrammet. Den senaste ramen fastställdes av regeringen 2001, för att de svenska företagen skulle kunna vara med i utvecklingen av Airbus 380. Där har även Saab Aerospace ett royaltylån på 260 miljoner kronor.

Villkor för royaltylån förhandlas mellan företagen, näringsdepartementet och Riksgälden. Lånen måste sedan godkännas av EU-kommissionen.