Fordon
Nya snabbladdare räddade elbilsresan
– Det var meckigt att koppla in kontakten till snabbladdarna, säger Ny Tekniks Charlotta von Schultz efter målgång i elbilsturnén mellan Stockholm och Göteborg.
Varför gav du dig ut på turnén?
- Vi ville testa hur laddinfrastrukturen egentligen funkar mellan landets två största städer. Visserligen köper man inte en Nissan Leaf för att köra mellan Stockholm och Göteborg. Det är en stadsbil som passar bäst för korta sträckor. Men om man äger en sådan borde det inte vara en utopi att göra en dagsutflykt på tio mil - och sedan hem igen samma dag.
Vilka svårigheter har du haft?
- Det har faktiskt varit färre svårigheter än jag trodde – tack vare två nya snabbladdare som togs i drift i påskveckan. Men varje gång, totalt sex snabbladdningar inklusive ett test i Stockholm, var det meckigt att koppla in kontakten till snabbladdarna i bilen.
Vad är du mest positivt överraskad över?
- Att alla laddare som jag kom fram till faktiskt fungerade.
Du var tvungen att köra max 90 km/h för att spara på batteriet. Hur kändes det att bli omkörd av alla på motorvägen?
- Det var pirrigt i början av bli omkörd av tung trafik. Sedan vande jag mig. Jag övervägde att lägga mig i baksuget från långtradare och nyttja deras fart men ofta körde de lite för fort.
Skulle du kunna tänka dig att köpa en elbil?
- Vi behöver bara en bil i familjen, och vägen till vårt lantställe saknar snabbladdare så det är inget alternativ för oss. Fast en elhybridbil är jag lite sugen på.