Fordon Nya el-pråmen har utbytbara batterier Nederländernas inre vattenvägar, som i dag hanterar mer än en tredjedel av regionens godstransporter. Foto: ZES Finska Wärtsilä står bakom battericontainern som förvaras på däck, och byts ut på 15 minuter. Foto: Wärtsilä Nu har Nederländerna fått sin första eldrivna kanalpråm för gods. Den förvarar sina utbytbara batterier i en container ombord. John Edgren Publicerad 16 sep 2021 kl 14.42 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons UppdateringDen första transporten kördes för inhemska Heineken – och öltillverkaren har för avsikt att pråmen Alphenaar ska göra dagliga turer mellan bryggeriet i Moerdijk och Rotterdams hamn. Det rapporterar Electrek. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Premium Datacenter i havet kan störas av blåvalarnas sång Det är inte bara du som kan störas av skräniga grannar. Även datacenter nedsänkta i havet kan fara illa av oljud. Och en fientlig akustisk attack skulle kunna genomföras med en enkel högtalare.
Premium ”Jag var redo med sågen – men utmanaren kan hävda sig” Omoda E5 tar siktet på etablerade Kia Niro och Hyundai Kona. Trumfkortet är ”mer för mindre” – men är det tillräckligt för att sticka ut? Ny Teknik har testat.
Testet avslöjar: Utmanarens designfel kan leda till livsfara Volvos koncernsyskon Smart har ett farligt designfel av säkerhetsbältena i baksätet. Konstruktionsmissen uppdagades i ett test och om det inte åtgärdas är det livsfarligt.