Fordon
Ny räddningshelikopter var nära olycka
Bild ur Uppdrag gransknings program
”Vi dras med barnsjukdomar”. Sjöfartsverkets helikopterchef Mowgli Halléhn om varför avisningen inte fungerar på flera av de nya räddningshelikoptrarna.
Enligt ett inslag som sänds av SVT:s Uppdrag granskning i morgon kväll ska fyra av sju av Sjöfartverkets nya Augusta Westland 139-helikoptrar inte ha fungerande avisningssystem. Detta trots att tillverkaren började sälja systemet för sex år sedan.
Och enligt en rapport från Statens haverikommission har det länge funnits särskilda problem kring stjärtrotorns avisningssystem - särskilt kring slipringarna som matar rotorbladen med el så att de värms upp.
Ett tillbud kunde också ha inträffat när en slipring faktiskt lossnade under en pågående övningsflygning i november 2014. Besättningen i en Sjöfartsverkets nya räddningshelikoptrar fick en varning om fel på stjärtrotorns avisningssystem FIPS Tailrotor strax innan landning.
Efteråt konstaterade besättningen att en slipring hade lossnat från sitt fäste och bara hölls fast av kablaget. Statens haverikommission betecknar händelsen som ett allvarligt tillbud.
Mowgli Halléhn, chef för Sjöfartsverkets helikopterenhet, säger att det har funnits kvalitetsproblem kring avisningssystemet ända sedan leveransen av helikoptrarna.
– Det sitter i dag fungerande Fips (Full Ice Protection System) på fyra av de sju helikoptrarna, säger han.
Det betyder alltså avisningen i nuläget inte fungerar på tre av helikoptrarna.
Men tidigare i år problem var det just fyra av dem som hade problem, bekräftar han.
Avisning är viktigt att ha när helikoptrarna flyger över vatten eller i moln med isbildningsrisk, vilket är vanligt vintertid.
Läs mer:
Hur påverkas flygförmågan av problemen?
– Om det är isbildning i moln kan det påverka vår förmåga att flyga i moln. Men för inte så länge sedan lyckades an av våra räddningshelikoptrar, som hade ett delvis deaktiverat avisningssystem, hitta ett havererat flygplan i skogen vid en flygolycka i Västerås och det var den enda helikoptern som kunde göra en insats då trots vädret, säger Mowgli Halléhn.
Teknikproblemen gäller både kablaget och själva slipringssystemet som matar in el till huvud- och stjärtrotorer.
Att en slipring lossnade 2014 berodde, enligt Mowgli Halléhn, på kvalitetsbrister i produktionen hos Moog. När det gäller kablaget samverkar Moog och Augusta för att nå bättre resultat.
Vad har ni fått för besked från tillverkaren?
– Augusta håller nu successivt på med kvalitetsförbättringar. Men när man är framme med en version som håller måttet, det kan jag inte svara på, säger Mowgli Halléhn.
– Jag kallar det för barnsjukdomar som vi dras med. Avisningssystem på helikopter är inte något som funnits jättelänge.
Gilla Ny Teknik på Facebook