Fordon

Ny metod hindra tunnelbränder

Varma punkter visas innan inträdet i tunneln Foto: Siemens

Värmekameror och rfid-kretsar vid tunnelinfarten ska hindra att en lastbil med farligt gods börjar brinna inne i tunneln.

Publicerad

Siemens har utvecklat ett system som består av en kombinerad video- och värmekamera för att identifiera om känsliga delar av en lastbil är på väg att bli överhettade innan bilen kör in i tunneln.

Kameran identifierar om fordonet är en lastbil och jämför sedan lagrade uppgifter om tillåtna temperaturer i hjul, bromsar och motor med uppmätta värden. Är temperaturen för hög varnas trafikledningen för tunneln.

För att ytterligare identifiera vilken last ett fordon för med sig i tunneln har företaget utvecklat ett rfid-baserat id-system, eftersom informationsskyltarna som ska sitta på fordonet kan ha smutsats ner och inte kan läsas från videobilderna.

Rfid-kretsen kan aktiveras av läsaren på 50 meters håll. Det rör sig om aktiv rfid som därför blir strömberoende. För att spara ström aktiveras kretsen av läsaren. En särskild kryptokrets förhindrar att informationen kan tankas hem av obehöriga.

Med vetskap om vilken last bilen för med sig kan brandförsvaret sätta in rätt släckmedel om en brand ändå skulle inträffa i tunneln.

Nu i maj ska tekniken testas i Aubingertunneln i närheten av München.