Fordon

Ny DC3a bäst på polarflyg

Basler BT-67 utrustad med skidor

När tyska polarforskare behöver skaffa ännu ett forskningsplan väljer de en Basler BT-67, en nybyggd DC3.

Publicerad

Alfred Wegenerinstitutet för polar- och havsforskning  behöver komplettera sin flotta av flygplan som kan flyga över Arktis och Antarktis. Man har redan god erfarenhet med planet Polar 5 och beställer nu ytterligare ett sådant plan, Polar 6, för att kunna utföra mätningar samtidigt över de båda polerna.

Planet man väljer är en Basler BT-67, i princip en modern version av den klassiska DC3an. De byggs i dag hos firma Basler Turbo Conversions i Oshkosh, Wisconsin i USA.

Jämfört med en klassisk DC3 så är Baslerplanet 40 tum längre, har 35 procent större volym, tar 43 procent mer last, är 24 procent snabbare och kan tanka dubbelså mycket bränsle.

I stället för kolvmotorer i originalet är Baslerplanen utrustade med turbopropmotorer från Pratt & Whitney.

Warren Basler, som grundade företaget, tyckte att det var synd att en så gedigen konstruktion som DC3 inte fick leva vidare. Företaget har tillverkat plan sedan 1990.