Fordon
Nu ökar försäljningen av begagnade dieselbilar

Den svenska försäljningen av begagnade fordon är på nedgång. Men en oväntad kategori ökade med 8,3 procent under det första kvartalet – dieselbilarna. Samtidigt har vårt grannland fattat ett beslut som kommer slå hårt mot dieselmarknaden.
Under det första kvartalet 2018 minskade försäljningen av begagnade bilar i Sverige med 3,6 procent jämfört med föregående år. Det visar statistik från Bilpriser.se.
Bara i mars tappade försäljningen av bensinbilar 9,2 procent – men under samma period ökade försäljningen av dieselbilar med 8,3 procent. Bensinbilsförsäljningen dominerar marknaden, men oljebrännarna knappar in.
Försäljningen av dieselbilar gick upp i samtliga län, men Kronoberg ledde med ökningen 18,4 procent. I Skåne gick dieseln upp med 13,7 procent, Västra Götaland med 8,2 procent och Stockholm med 2,4 procent. Enligt Henrik Littorin, vd på Bilpriser.se, har debatten om att införa dieselförbud i storstäder medfört en ökad osäkerhet att vilja köpa en dieselbil.
Men den ökade försäljningen som syns nu drivs på av att många treåriga företagsbilar med diesel nu kommer ut till försäljning.
Skarp kontrast mot Tyskland
Utvecklingen står i skarp kontrast mot Tyskland. Där pågår en strid kring vilka åtgärder som landets biltillverkare ska tvingas till för att sänka utsläppsnivåerna hos äldre dieselbilar i trafik. Miljögrupper vill att företagen ska åläggas att eftermontera SCR-katalysatorer – men den tyska regeringen anser att en mjukvaruuppdatering räcker.
Under förra veckan vädjade Angela Merkel till lagstiftarna att de inte skulle fatta beslut som försvagar Tysklands bilindustri. Förbundskanslern menade att bilföretagen måste ha pengar kvar för att investera i framtidens teknik. Men hennas appell verkar inte ha gjort intryck.
Nu har en tysk domstol klubbat ett prejudicerande beslut som ökar trycket på tillverkarna att eftermontera hårdvara. Med omedelbar verkan får tyska städer nu rätt att förbjuda äldre dieselbilar i trafik. Det uppger Reuters. Endast 2,7 av landets totalt 15 miljoner dieselbilar har den senaste Euro 6-tekniken.
EU-anmälan om låg luftkvalitet
Beslutet kom dagen efter att EU-kommissionen anmälde Tyskland till Europadomstolen för att landet upprepade gånger misslyckats med utlovade förbättringar av städernas luftkvalitet. Problemet berör många tyska städer, exempelvis Hamburg, München och Stuttgart.
– Det här beslutet är en katastrof för regeringen, som har tagit sida med de profithungriga biltillverkarna – samtidigt som man lämnar tio miljoner ägare av manipulerade dieselbilar vind för våg, säger Juergen Resch, ledare för den tyska miljölobbygruppen DUH till Reuters.