Fordon

Nu har Teslas el-lastbil börjat leverera last

Foto: Tesla /Skärmdump Instagram och Twitter
Foto: Tesla /Skärmdump Instagram och Twitter
Foto: Tesla /Skärmdump Instagram och Twitter

Det är ett år kvar innan Teslas el-lastbil ska vara klar för kundleverans. Och utvecklingen verkar gå snabbt – för bilarna har redan börjat användas av tillverkaren själv.

Publicerad

"Om Tesla lyckas så måste vi ha missat något", det sa Daimler-koncernens lastbilschef Martin Daum i februari när tyskarna sjösatte Mercedes-Benz el-lastbil E-actros. Den tyska varianten, som nu ska utvärderas i 24 månader, är ett distributionsfordon med en maxräckvidd på 200 kilometer. Alltså inte i närheten av den klass 8-långtradare som Tesla testar – en bil som Daimler tror att vi inte kommer få se ute på vägarna förrän tidigast om tre-fyra år.

Men frågan är om världens största lastbilstillverkare ska börja skruva på sig av oro. Tidigare har vi fått se exempel där Semi är ute och bränner på stan och DHL har presenterat en prognos där det framgår att Tesla-lastbilen är ett väldigt ekonomiskt alternativ. Och nu kommer än mer. I ett meddelande på Instagram och Twitter skickade Teslachefen Elon Musk ut en bild på två el-långtradare. Till denna skrev han Första resan med last för Tesla Semi, fullastad med batteripack från Gigafactory i Nevadabergen till bilfabriken i Kalifornien.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här