Fordon
Nu har Teslas el-lastbil börjat leverera last
Det är ett år kvar innan Teslas el-lastbil ska vara klar för kundleverans. Och utvecklingen verkar gå snabbt – för bilarna har redan börjat användas av tillverkaren själv.
"Om Tesla lyckas så måste vi ha missat något", det sa Daimler-koncernens lastbilschef Martin Daum i februari när tyskarna sjösatte Mercedes-Benz el-lastbil E-actros. Den tyska varianten, som nu ska utvärderas i 24 månader, är ett distributionsfordon med en maxräckvidd på 200 kilometer. Alltså inte i närheten av den klass 8-långtradare som Tesla testar – en bil som Daimler tror att vi inte kommer få se ute på vägarna förrän tidigast om tre-fyra år.
Men frågan är om världens största lastbilstillverkare ska börja skruva på sig av oro. Tidigare har vi fått se exempel där Semi är ute och bränner på stan och DHL har presenterat en prognos där det framgår att Tesla-lastbilen är ett väldigt ekonomiskt alternativ. Och nu kommer än mer. I ett meddelande på Instagram och Twitter skickade Teslachefen Elon Musk ut en bild på två el-långtradare. Till denna skrev han Första resan med last för Tesla Semi, fullastad med batteripack från Gigafactory i Nevadabergen till bilfabriken i Kalifornien.
Det här stämmer väl in med att Elon Musk redan i fjol utannonserat att de själva kommer vara den första kunden för el-lastbilen. Och räckvidden på 80 mil är tillräcklig för en tur-retur-resa mellan de båda anläggningarna.
Onekligen kommer det bli intressant ju närmare vi kommer till lansering – håller Tesla vad de har lovat när det kommer till pris, prestanda och räckvidd?