Fordon

Nordic EV Summit - "Möjligt att minska utsläpp i växande ekonomi"

Janea Scott, energikommissionär i Kalifornien. Foto: Johan Kristensson
Nordic EV Summit anordnas i Oslo under torsdag och fredag. Foto: Johan Kristensson
Nordic EV Summit, Oslo. Foto: Johan Kristensson

Kalifornien har varit tydlig med att delstaten vill se fler elbilar. Energikommissionär Janea Scott började med ett konstaterande: Det är möjligt att minska utsläppen i en växande ekonomi.

Publicerad

Elbilskonferensen Nordic EV Summit inleddes i dag, torsdag, i Oslo. På plats finns representanter från politik, intresseorganisationer och fordonsbranschen, bland annat.

Elbilen har kommit att ta en given plats i vårt västra grannland, mycket tack vare frikostiga subventioner: Skattebefrielse, utbyggd laddinfrastruktur och frikostiga bidrag kostar staten stora summor – men har lett till en elbilsboom. Den betydligt billigare förmånen att låta elbilar köra i bussfiler tvingades landet dock upphöra med, seden det blivit för trångt.

- Den nya regeringen har bestämt sig för att förlänga subventionerna i ytterligare fyra år. Vi vill faktiskt behålla dem längre än de fortsätter att vara populära. Det är en politisk fråga, sa Norges klimat- och miljöminister Ola Elvestuen i ett panelsamtal om vikten av tydliga policys för att möjliggöra elbilsutbredningen.

Förra året var mer än hälften av Norges närmare 160 000 nysålda personbilarna elektrifierade i någon form. 21 procent var rena batteribilar, 18 procent laddhybrider och 13 procent mildhybrider. Motsvarande siffror i Sverige var 1,1 procent, 3,9 procent och 4,4 procent.

Norge står i en klass för sig men Kalifornien har också en tydlig linje när det kommer till att minska klimatutsläppen, inte minst från transportsektorn som står för 40 procent. Delstaten har 30 miljoner personbilar och omkring en miljon tunga fordon.

Janea Scott från Kaliforniens energikommission hade ett tydligt budskap som hon illustrerade med ett diagram: Kalifornien har lyckats få ner klimatutsläppen trots att ekonomin (den sjätte största i världen) fortsätter att växa.

- Vi vill avliva myten att det inte skulle vara möjligt, sa hon.

Målet är att minska utsläppen med 80 procent av 1990 års nivå till 2050. Elbilar är en viktig del av lösningen, enligt Janea Scott. Nyligen fattade delstaten beslut om öka takten i omställningen. År 2030 ska det finnas fem miljoner nollutsläppsbilar, vilket också innefattar vätgasfordon. I dag finns ungefär 360 000 sådana fordon.

Efter panelsamtalet, där också representanter från Indien och Nederländerna deltog fick Ny Teknik en pratstund med Janea Scott.

Gör bilföretagen tillräckligt för att bidra till omställningen?

- Vi har i dagsläget 42 olika modeller att välja på. Jag hade själv gärna sett fler varianter inom sport- och crossovermodeller men det är en bra början.

Är det snabbt nog?

- Haha, jag vill så klart se mer. Ju snabbare det går desto bättre, säger hon.

På frågan om hon känner till något om elbilsutvecklingen i Sverige svarar hon nej men inflikar snabbt att det förmodligen beror på att hon är väldigt fokuserad på Kalifornien.