Fordon

Mikrokompakt kan bli ny småbilstyp

Mikrokompakt kallas en ny typ av småbilar som nu utreds i Japan. Större än mopedbilar och med högre säkerhetskrav.

Publicerad

Den japanska regeringen utreder nu hur kraven ska se ut för en ny småbilstyp som ska locka äldre konsumenter som vill förflytta sig i närområdet, antingen i de trånga japanska städerna eller i avfolkningsområden på landsbygden.

Biltypen är tänkt för en eller två personer, och får vara större än mopedbilar med en cylindervolym på max 50 cc, men mindre än den speciella småbilsklass som finns i Japan, avsedd för fyra personer och en cylindervolym på max 660 cc. (Till den senare klassen hör exempelvis Mitsubishis elbil Imiev, som även finns med bensinmotor.)

Bilarna ska bli enkla att köra och parkera, samtidigt som man kommer att ställa krav på säkerheten. Utredarna måste också bestämma vilken skatteklass fordonen ska tillhöra.

Miljökraven väntas bli högt ställda och tanken är att biltillverkarna ska välja att göra dessa bilar eldrivna.

I en ledare i tidningen The Japan Times välkomnas initiativet som kan bidra till att få fart på Japans stagnerande ekonomi. Tidningen uppmanar nu regeringen att ge tydliga riktlinjer så att biltillverkarna vågar planera för serietillverkning. Samtidigt undrar redaktören varför det har dröjt så länge innan regeringen börjat utreda villkoren för mikrokompaktklassen.