Fordon
Merkel till de tyska lagstiftarna: Försvaga inte bilindustrin

Det är inte bara landets tillverkare som oroar sig för tvingande åtgärder på äldre dieselbilar. Nu uppmanar Angela Merkel Tysklands lagstiftare att inte försvaga den egna bilindustrin.
Efter dieselskandalerna har den tyska bilindustrin upplevt en tämligen styvmoderlig behandling på hemmaplan. Nu lobbar miljögrupper för att lagstiftarna ska kräva en tvångsmässig eftermontering av SCR-katalysatorer på de dieselfordon som inte klarar Euro 6-kraven.
Av Tysklands 15 miljoner dieselbilar är endast 2,7 miljoner utrustade med den senaste Euro 6-avgasreningen. Systemen, som använder Ad Blue-vätska, skulle kunna reducera bilens skadliga kväveoxid-partiklar med omkring 60 procent. Experter beräknar att kostnaden för varje bil skulle bli 5.000 euro. Nu har dock Angela Merkel satt ned foten. Förbundskanslern vill inte se en ny lagstiftning som tvingar tillverkarna till en eftermontering.
– Det ligger inte i Tysklands intresse att försvaga sin skandaldrabbade bilindustri i så hög grad att den inte längre har förmågan att investera i framtidens teknik, sade Angela Merkel till lagstiftarna under onsdagens budgetdebatt, rapporterar Reuters.
Uppmanar Europa att utveckla tekniken för elfordon
Hon kan stödja sig på det tyska transportministeriet. Nyligen gick de ut med en rapport som anser att tyska bilföretag inte kan tvingas till eftermontering på dieselbilar, såvida det inte handlar om fordon där man medvetet har manipulerat utsläppsnivåerna. Enligt Transportminister Andreas Scheuer räcker det med att tillverkarna tar fram mjukvaruuppdateringar som gör bilarnas filtrering effektivare.
Merkel konstaterade att bilbranschen själva måste återvinna det förlorade förtroendet. Hon uppmanade också Europa att stödja och utveckla den teknik och mjukvara som krävs för att elfordon ska bli framtidens bilar – för annars riskerar EU-länderna att tappa sin produktionsförmåga till Asien och Nordamerika.