Fordon

Mercedeschefen: Elbilens batterier ett osäkert kort

Foto: Mercedes
Markus Schaefer, head of production och supply chain management, vill lägga fokus på att övervaka det mycket dyra 80 kWh-batteriet. Foto: dpa: Picture Alliance / Alamy / IBL

Nye el-suven EQC börjar tillverkas nästa år – men osäkerhet kring batterierna gör att Mercedes inleder försiktigt. Bland annat oroar man sig för stegrande garantikostnader.

Publicerad

Daimler siktar på att var fjärde sålt fordon år 2025 ska vara en elbil med ren batteridrift. Biljätten valde Värmdö utanför Stockholm för världspremiären av den första viktiga modellen i programmet.

Mercedes EQC har en batterikapacitet på 80 kWh, som ger suven en räckvidd på 40 mil enligt WLTP. WLTP står för Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, och är en internationell testmetod för personbilar och lätta lastbilar.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här