FORDON

Mercedes vätgas-lastbil avverkade över 100 mil

Vätgasen förvaras flytande vid 253 minusgrader i två tankar.
Vätgasen förvaras flytande vid 253 minusgrader i två tankar.

På vätgasen i lastbilens tankar rullade Mercedes prototyp 1 047 km, med en total vikt på 40 ton. Enligt Daimler är man nu på god väg mot en serietillverkning.

Drivlinan dök upp i ett Mercedes-Benz koncept 2020, i samband med att Daimler Truck meddelade att de parallellt med batteridrivna lastbilar satsar på vätgasdrift. Nu har Daimler utvärderat teknikens kapacitet i en prototyp baserad på Mercedes lastbil Actros, men utrustad med bränsleceller. 

Testkörningen runt Tyskland avslutades i Berlin.
Testkörningen runt Tyskland avslutades i Berlin.

I testet på allmän väg avverkade Mercedes-Benz GenH2 Truck 1 047 km, från den flytande vätgas som ryms ombord. Resan gick med full last och en fordonsvikt på 40 ton, från Wörth am Rhein i Rhenlandet till Berlin. Det skriver Daimler i ett pressmeddelande

Max 660 kW

"Genom att bräcka 1 000 km-gränsen på en tankning har vi på ett imponerande sätt visat att vätgas i lastbilar verkligen inte är något slags luftslott – och vi tar nu goda steg på vägen mot en serietillverkning", säger Andreas Gorbach, som sitter i Daimlers styrelse. 

Bränslecellsstacken på 300 kW driver två elmotorer på vardera 230 kW och 1 577 Nm, som tillsammans levererar över 600 hästkrafter. Maxkapaciteten ligger dock på 660 kW, vilket nästan motsvarar 900 hästkrafter – och 2 x 2 071 Nm. Det skrev Inside EV:s om koncept-versionen av lastbilen. 

För till detta kommer ett batteripack på 70 kWh som under korta perioder kan bistå med ytterligare 400 kW, exempelvis i branta uppförsbackar eller vid omkörningar. Batteriet hanterar även bromskraftåtervinningen och håller bränslecellsstacken vid en optimal temperatur. 

Vätgasen förvaras vid 253 minusgrader i två 40 kg-tankar på vardera sida om chassit. En effektiv isolering innebär att vätgasen kan bibehålla sin temperatur under lång tid utan aktiv kylning.