Fordon

Mercedes bränslecellslastbil klarar 100 mil på en tankning

Mercedes-Benz GenH2 Truck. Foto: Daimler Trucks
Mercedes Eactros Longhaul. Foto: Daimler Trucks
Mercedes-Benz GenH2 Truck. Foto: Daimler Trucks

Daimler har presenterat konceptet Mercedes-Benz GenH2 Truck. För serieversionen ska bränslecellssystemet utvecklas tillsammans med Volvo Group.

Publicerad

En efter en skjuter de etablerade lastbilstillverkarna av sina elektrifierade modeller för framtiden. Bland annat har Scania visat upp sin första batterielektriska modell, med en räckvidd upp till 250 km – tillsammans med en plug-in hybrid som ska klara 60 km på ren eldrift. Den amerikanska tillverkaren Kenworth presenterade nyligen sina två eldrivna lastbilar, med en räckvidd upp till 321 km.

Nu är det Daimler Trucks som dels presenterar en version av Mercedes eldrivna lastbil Eactros med tilläggsnamnet Longhaul, och en räckvidd på 500 km mot tidigare 200 km. Originalversionen ska börja serietillverkas nästa år medan Longhaul är tänkt att gå i produktion under 2024. Det skriver Daimler i sitt pressmeddelande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här