Fordon
Mercedes bränslecellslastbil klarar 100 mil på en tankning
Daimler har presenterat konceptet Mercedes-Benz GenH2 Truck. För serieversionen ska bränslecellssystemet utvecklas tillsammans med Volvo Group.
En efter en skjuter de etablerade lastbilstillverkarna av sina elektrifierade modeller för framtiden. Bland annat har Scania visat upp sin första batterielektriska modell, med en räckvidd upp till 250 km – tillsammans med en plug-in hybrid som ska klara 60 km på ren eldrift. Den amerikanska tillverkaren Kenworth presenterade nyligen sina två eldrivna lastbilar, med en räckvidd upp till 321 km.
Nu är det Daimler Trucks som dels presenterar en version av Mercedes eldrivna lastbil Eactros med tilläggsnamnet Longhaul, och en räckvidd på 500 km mot tidigare 200 km. Originalversionen ska börja serietillverkas nästa år medan Longhaul är tänkt att gå i produktion under 2024. Det skriver Daimler i sitt pressmeddelande.
Men det stora numret är Mercedes-konceptet GenH2 Truck, en bränslecellslastbil som ska kunna ta sig tusen kilometer på en tankning. I samband med avtäckningen presenterade Daimler även sin elektrifieringsstrategi för långa godstransporter och där ser bolaget bränsleceller som en huvudspelare.
– Batteridrift kommer huvudsakligen att användas för lättare laster och kortare transporter. Bränslecellsdrift kommer att bli det primära valet för tyngre laster och längre avstånd, säger Martin Daum som sitter i Daimler Trucks ledningsgrupp.

Ambitionen är att komma igång med kundtester av vätgaslastbilen 2023 och tillverkaren räknar sedan med att den färdiga versionen ska gå i produktion under den andra halvan av 20-talet. Måttstocken för GenH2 Truck avseende räckvidd och andra kompetenser har varit Mercedes konventionella lastbil Actros. Serieversionen av GenH2 Truck ska väga 40 ton och kunna ta en last på 25 ton.
Modellen kommer att få ett kraftfullt bränslecellssystem – som ska utvecklas i ett samriskföretag med Volvo Group. I april tecknade de två parterna ett icke bindande avtal kring samarbetet.
I serieversionen av Mercedes lastbil ska bränslecellssystemet utveckla 2 x 150 kW, där batteripacket tillfälligt kan leverera 400 kW extra. Lagringskapaciteten på 70 kWh är dock blygsam. De två motorerna är byggda för att klara av en kontinuerlig kraft på 2 x 230 kW, med en maximal kapacitet på 2 x 330 kW. Vridmomentet ligger på 2 x 1 577 Nm samt 2 x 2 071 Nm.
Den långa räckvidden kommer av att de två vakuumisolerade tankarna i rostfritt stål tillsammans kan ta 80 kilo flytande väte. Bränslets högre energitäthet jämfört med gasformigt väte innebär att tankarna blir mindre skrymmande, vilket ger mer plats för gas – och Daimler arbetar nu för att få fram teknik som öppnar för flytande väte i lastbilarna.