Fordon
MC-organisationen kämpade för elcykelpremien
När förslaget om elcykelpremie först presenterades av regeringen så var elmotorcyklar inte inkluderade. Nu har 1340 personer fått bidrag för sina elmotorcyklar.
Den första februari i år infördes elcykelpremien med syftet att få fler bilister att välja elcykel, elmoped eller elmotorcykel som färdmedel. Eftersom en elcykel i förhållande till en vanlig cykel är dyr så anser regeringen att en bonus för personer som väljer ett miljövänligare färdmedel är på sin plats.
Men från början var elmotorcyklar inte inräknade att ingå i premien. Det var organisationen Sveriges MotorCyklister (SMC) som uppvaktade departementet, och det fick resultat. För SMC var det självklart att MC-ägare ska kunna söka bidrag på samma sätt som köpare av elcykel och elmoped.
– Vi tyckte det var väldigt märkligt att man kunde få bidrag för alla andra fordon men inte för motorcyklar, säger Maria Nordqvist politisk sekreterare hos Sveriges MotorCyklister.
1340 personer har fått bidrag
För motorcyklister innebär premien att alla som köpt en elmotorcykel efter 20 september 2017 kan ansöka om ett bidrag på max 10 000 kronor från Naturvårdsverket. SMC är glatt överraskade att det är så många MC-förare som tagit del av premien. Hittills har 1340 personer fått bidrag för att köra elhoj.
SMC tror att intresset för elmotorcyklar kommer att öka, till att börja med bland de som pendlar med MC men även på sikt bland alla MC-ägare.
– Allt fler väljer att pendla med MC och moped i våra större städer. Smarta beslut som att öppna bussfiler för MC, tillhandahålla gratis parkering och tänka med MC-glasögon i planering, utformning, drift och underhåll kan ge fler pendlare, ökad säkerhet och framkomlighet samt minskad trängsel, säger Maria Nordqvist.