Fordon

Materialet i bropelaren höll för en lastbil som körde i 120 km/h

I simuleringar utsattes olika bropelare för en åtta ton tung lastbil i 120 km/h, samt en explosion. Foto: University of Nebraska

University of Nebraska har undersökt två material som kan skydda bropelare från kollisioner och explosioner. Resultaten är lovande.

Publicerad

USA har pekat ut ett problem med olyckor där fordon kör in i bropelare på vägar som går under motorvägsviadukter. I vissa fall förvärras påfrestningen av exploderande last, vilket exempelvis inträffade 2014. Då kolliderade en tankbil med ett brofundament i Tennessee, och explosionen i kombination med fordonets rörelseenergi fick delar av bron att rasa.

Nu har forskare vid University of Nebraska undersökt två material som kan skydda konstruktionerna avsevärt. Det ena alternativet är att linda pelarna med en fiberförstärkt polymer, medan den billigare lösningen är att belägga ytan med polyurea. Det skriver universitetet i sitt pressmeddelande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här