Fordon
Många tillverkare väljer bort bilmässor
Trångt på bilmässan i Frankfurt 2011. Foto: DPA/IBL Bildbyrå
Många stora tillverkare ställer inte ut på bilmässan i Frankfurt i september och det såg likadant ut när Paris stod för värdskapet förra året.
Höga kostnader, extrem konkurrens om uppmärksamheten och nya möjligheter till andra lanseringsformer, anges som några orsaker.
På Frankfurtmässan 14–24 september finns inga bilar från Volvo Cars, Fiat, Nissan, Peugeot, Mitsubishi och ytterligare några mindre tillverkare, enligt nättidningen Autonews. Många uteblev också från mässan i Paris förra året som alternerar med Frankfurt.
Biltillverkare som inte har huvudkontoret i Tyskland eller Frankrike har länge hävdat att problemet med de båda mässorna är att hemmanationen dominerar fullständigt. De tyska och franska tillverkarna drar varannat år på för fullt med gigantiska utställningsytor som givetvis kostar stora pengar.
”Biltillverkarna byter strategi eftersom det blir allt svårare för deras märken att försvara de enorma pengar det kostar att delta i en stor bilmässa när de mäter vad den investeringen ger i form av ökad försäljning”, säger Ian Fletcher, analytiker på IHS Markit, till Autonews.
Den årliga mässan i Genève undgår en stor del av den kritiken eftersom den ses som neutral och bara erbjuder tillverkarna, stora som små, ett begränsat utrymme, vilket håller nere kostnaderna.
Många tillverkare är också oroliga för att försvinna i det enorma brus som uppstår på stora mässor, speciellt under pressdagarna då journalisterna springer som skållade råttor mellan presentationer av nya modeller och presskonferenser.
”Utmaningen är att du har så många tillverkare med så många budskap att det bryter mot kommunikationens regel nummer 1: fokusera på en sak”, säger Roelant de Waard, chef för försäljning och marknadsföring på Ford i Europa.
Lösningen som allt fler tillverkare väljer är att arrangera egna lanseringar, ofta med ett event på en utvald plats i kombination med livesändningar på nätet.