Fordon
Lyssnade Geely på statens bilreklam?
Var det den statliga "pr-byrån" Invest in Sweden Agency ISA som fick kinesiska Geely att lägga ett bud på Volvo? Det skulle kunna vara så. ISA:s argument är lockande.
Ny Teknik skrev för ett år sedan om den statliga myndigheten ISA:s långa och intesiva marknadsföring av Sverige som ett av världens bästa investeringsländer när det gäller bilindustri.
Och argumenten tycks ha bitit, i varje fall på den kinesiska biltillverkaren Geely, som troligen blir det företag som tar över svenska Volvo Personvagnar från Ford.
ISA:s fyra huvudargument är dessa:
1. Flera stora företag i fordonsbranschen har lagt globala FoU-center i Sverige.
Volvo personvagnar har ett globalt ansvar för Fords FoU om säkerhet, elektronik och telematik. Ford har även lagt sin globala satsning på hybridbilsteknik i Sverige.
Saab Automobile har i Sverige ansvar för GMs globala FoU inom områdena säkerhet, sensorer, telematik, gränssnittet människa-maskin HMI, samt turbomotorer
Volvo Lastvagnar och Scania har sin huvudsakliga FoU i Sverige.
Även Autoliv har sin globala FoU inom säkerhetssystem i Sverige.
2. Stark säkerhetskultur.
En innovativ fordonsbransch och ett krävande statligt vägverk, som har lagt grunden för kunnandet inom svensk fordons- och vägsäkerhet.
3. Avancerade FoU-samarbeten mellan företag, med stöd från staten.
En öppen samarbetsmiljö och en rad FoU-aktiviteter inom fordonselektronik, trådlös telematik och hybridtekniker.
4. Konkurrenskraftiga kostnader.
Den bästa kostnadsnivån för avancerad FoU bland en handfull konkurrenskraftiga fordonskluster.
Och om inte detta skulle vara nog har ISA en rad andra argument.
• Sverige är bra på komplex systemdesign
• Den svenska vintern och testbilarna i Arvidsjaur
• Litet land med starkt samarbete mellan företagen
• Forskningsprogram om intelligenta säkerhetssystem, it-kommunikation, fordonsforskning, Gröna bile-initiativet, emissionsforskningsprogrammet,
• Det nationella hybridforskningscentrumet på Lindholmen
• Volvos egen hybridforskning
• Microwave Road med ett 40-tal samarbetande företag
Och ännu mycket mer.Läs hela storyn i Ny Tekniks artikel från december 2008.