Fordon

Lyckad premiär för Airbus A350

Klockan 14.06, efter fyra timmar och sex minuter i luften, landade testflygplanet. Foto: Airbus TV

Efter 4 timmar och 6 minuter i luften landade Airbus A350 "MSN1", det första planet i Airbus nya serie av bränslesnåla flygplan, efter en lyckad premiärflygning.

Publicerad

På minuter klockan 10.00 fredagen den 14 juni gav sig Airbus A350 "MSN1", det första provflygplanet i Airbus nya serie medelstora långdistansplan, ut på premiärflygning från Toulouse, där Airbus franska fabrik ligger.

- Hittills går det bra och vi håller tidsplanen, rapporterade förste testpilot Peter Chandler under resan som gick över norra Pyrenéerna i sydvästra Frankrike.

Klockan 14.06 landade planet åter, och hela flygningen kunde följas i direktsändning på Airbus webbplats. Strax efter att planet tagit mark öppnade provflygarbesättningen en lucka och stack ut en vit flagga med texten Airbus som fladdrade i fartvinden när planet taxade mot sin uppställningsplats.

För Airbus är den lyckade provflygningen en pr-framgång. Genomförd dagar innan världens största flygmässa öppnar i Paris, och samma vecka som ärkerivalen Boeing åter igen upplever problem med sin motsvarighet 787 Dreamliner. Ett plan som likt A350 är byggt för att förbruka betydligt mindre bränsle än äldre flygplan i samma storleksklass.

Boeings Dreamliner blev kraftigt försenad, och drabbades sedan av problem med brand i litiumjonbatterier som gav flygförbud under en stor del av vintern och våren. Airbus hade ursprungligen planerat använda litiumjonbatterier i A350, men kommer åtminstone inledningsvis att i stället använda nickelkadmiumbatterier.

Airbus hoppas på en snabb certifieringsprocess så att man kan börja leverera planet till kunderna under andra halvåret 2014. Det kan dock bli tufft menar flyganalytiker, och med nya konstruktionslösningar där fiberkompositmaterial används i stället för aluminium, kan även Airbus råka på överraskningar. Fem provflygplan ska byggas totalt.

A350 XWB (Extra Wide Body) ska byggas i tre versioner med plats för mellan 270 och 350 passagerare. De mindre versionerna ska konkurrera med Dreamliner, den större modellen är tänkt att konkurrera även med Boeing 777.