Fordon
Litiumjon-drift i ubåt efter Collins
Soryo med Stirlingmotor från Kockums. Foto: Japanska självförsvarsstyrkorna
Australien har vänt sig till Japan för att få del av den senaste batteritekniken för de nya ubåtar som ska ersätta Collinsklassen.
Australien planerar att ersätta sina Collinsubåtar med upp till tolv nya fartyg inom loppet av 20 år. Ny Teknik har tidigare rapporterat om landets intresse för den japanska ubåten Soryu, som använder sig av luftoberoende framdrivningsteknik baserad på Kockums-Saabs Stirlingteknik.
Men nu rapporterar Reuters att Australien har vänt sig till Japan för att få del av den framdrivningsteknik som planeras för nästa generation Soryu-ubåtar.
I stället för Stirlingmaskineri planerar de japanska tillverkarna av ubåten, Mitsubishi och Kawasaki, att använda litiumjonbatterier för den luftoberoende framdrivningen med elmotorer i undervattensläge.
Från australiensisk sida vill man inte kommentera detaljer om framdrivningsteknik, men premiärminister Tony Abbott sa i helgen att landet diskuterar med ett flertal länder om leverans av nya ubåtar. Förutom Japan för man samtal med Saab i Sverige, Thyssen Krupp i Tyskland och DCNS i Frankrike.
En affär om tolv nya ubåtar beräknas vara värd 240 miljarder kronor.