Fordon

Lista: Fem vätgasplan – då och nu

Tupolev TU-155 blev världens första flygplan att flyga med vätgas som bränsle. Foto: aeroprints.com, CC BY-SA 3.0
Boeing Phantom Eye är en obemannad luftfarkost för militära spaningsuppdrag som flög för första gången 2012. Foto: Science Photo Library/TT
HY4 blev 2016 världens första fyrsitsiga vätgasdrivna flygplan. Modellen är bränslecellselektrisk. Foto: Science Photo Library/TT
Zeroavia blev i fjol först i världen med att flyga ett bränslecellselektriskt passagerarflygplan, med plats för sex personer. Foto: DLR, CC-BY 3.0
Airbus Zeroe blev i fjol den första stora tillverkaren att presentera en stor utvecklingssatsning på vätgasdrivna flygplan. Tre modeller presenterades. Foto: Airbus

Vätgasflygplan befinner sig ännu tidigt i utvecklingen. Enstaka har varit luftburna, de flesta befinner sig fortfarande på ritbordet. Här är fem exempel på flygfarkoster drivna av vätgas.

Publicerad

Att tekniken befinner sig tidigt i utvecklingen betyder inte att den nyss har påbörjats. Tvärtom. USA:s flygvapen utvecklade en jetmotor driven av kryogen vätgas redan på 1950-talet, under kodnamn Suntan. Kostnaden för vätgas har dock hittills inte kunnat konkurrera med fossilt jetbränsle, vilket är en viktig orsak till att utvecklingen aldrig har tagit fart.

Det är inte förrän nu, när fokus hamnat på koldioxidutsläpp, som en förändring märks.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här