Fordon

Leran skapar svårigheter i tunnelbygge

Foto: Linda Nohrstedt
Marieholmstunneln byggs genom att tre gjutna element sänks i Göta älv och kopplas ihop med varandra. Foto: Trafikverket
Marieholmsförbindelsen består av en ny järnvägsbro och en vägtunnel under Göta älv. Det rödmarkerade området anger platsen för den nya tunneln. Foto: Trafikverket
I förra veckan visades byggarbetsplatsen för journalister. Till vänster Trafikverkets projektledare Stein Kleiven och i mitten Züblins projektchef Helena Söderberg. Foto: Linda Nohrstedt

En ny sänktunnel ska byggas i Göteborg. Men det är torrdockan där tunnelelementen ska gjutas som är den största tekniska svårigheten.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här