Fordon

Lätta lastbilen utmaning för verkstäderna

Nya Ford F-150 premiärvisas i Detroit. Foto: Ford

Att Fords nya lätta lastbil F-150 byggs i aluminium blir en utmaning för verkstäderna som inte är vana vid materialet.

Publicerad

Den nya versionen av F-150 blev en publiksensation på bilutställningen i Detroit. Fords storsäljare sedan många år presenterades i ny skepnad, lättad 350 kg tack vare att stål på många ställen bytts mot aluminium.

Framsynt, var mångas omdöme.

Men samtidigt en utmaning för såväl Ford som alla de verkstäder som ska ta hand om plåtskador. Hittills har det handlat om att knacka stålplåt, men från i höst när nya F-150 rullar ut på vägarna är det aluminiumplåt som ska repareras.

Och kunskapen om hur aluminiumplåt uppför sig är begränsad ute på verkstäderna, rapporterar Automotive news.

Plåtslagarna kommer att behöva lära sig att hantera en metall med andra egenskaper än stål. Och dessutom skaffa en ny uppsättning verktyg, eftersom metallerna inte trivs tillsammans och närkontakt skapar korrosion. Det är speciellt viktigt när det gäller slipverktyg.

Enligt ordföranden i Automotive Service Association, Darrell Amberson, är färre än 10 procent av de 30000 fristående bilverkstäderna i USA certifierade för att arbeta med aluminiumkomponenter.

Enligt Ford ska köparna av de nya F-150 ha tillgång till samma service som man har med dagens lätta lastbilar när det nya lättbygget börjar rulla ut i slutet av året. Trots att försäkringspremien kommer att höjas 10 procent, tror Ford att kunderna ser fördelarna med den lättare lastbilen, som drar mindre bränsle och kan ta tyngre last.

Dessutom är köparna av de lätta lastbilarna mycket märkestrogna. Aluminium som metall är heller ingen nyhet för dem, de är vana vid att en stege av aluminium är både lätt och stabil, resonerar Ford.

När produktionen av nya F-150 kommer igång, och om försäljningsvolymerna ligger på samma nivåer som föregångare, blir bilen världens i särklass mest tillverkade aluminiumbil.