Fordon

Lastfartyg kapsejsat i Östersjön – besättningsmedlem hittad död

Det kapsejsade fartyget Karin Hoej, som bogserades in mot Sandhammaren. Foto: Johan Nilsson/TT
Det kapsejsade fartyget Karin Hoej, som bogserades in mot Sandhammaren. Foto: Johan Nilsson/TT
Det danska kapsejsade fartyget Karin Hoej ligger upp och ned i havet mellan Ystad och Bornholm. Två personer ur besättningen saknas och en stor räddningsinsats pågår. Fraktfartyget befaras ha kolliderat med ett större brittiskt fartyg natten till måndagen. Foto: Johan Nilsson/TT
Det danska kapsejsade fartyget Karin Hoej ligger upp och ned i havet mellan Ystad och Bornholm. Två personer ur besättningen saknas och en stor räddningsinsats pågår. Fraktfartyget befaras ha kolliderat med ett större brittiskt fartyg natten till måndagen. Foto: Johan Nilsson/TT
Det danska fartyget som nu ligger upp och ned är det 55 meter långa och nio meter breda Karin Hoej. Bild från ett annat tillfälle. Foto: Marine Traffic
Det danska fartyget som nu ligger upp och ned är det 55 meter långa och nio meter breda Karin Hoej. Bild från ett annat tillfälle. Foto: Marine Traffic
Två fraktfartyg befaras ha kolliderat på Östersjön, mittemellan Ystad och Bornholm, natten till måndagen. Två personer har fallit överbord och ett stort räddningsarbete pågår. Foto: Johan Hallnäs
Två fraktfartyg befaras ha kolliderat på Östersjön, mittemellan Ystad och Bornholm, natten till måndagen. Två personer har fallit överbord och ett stort räddningsarbete pågår. Foto: Johan Hallnäs
Det brittiska lastfartyget Scot Carrier som befaras ha kolliderat med det mindre danska Karin Hoej i Östersjön natten till måndagen. Foto: Johan Nilsson/TT
Det brittiska lastfartyget Scot Carrier som befaras ha kolliderat med det mindre danska Karin Hoej i Östersjön natten till måndagen. Foto: Johan Nilsson/TT

Räddningsinsatsen till havs avslutas efter det att två fartyg misstänks ha kolliderat. Det kapsejsade fartyget bogseras till land. En förundersökning om grov vårdslöshet och grovt sjöfylleri i sjötrafik har inletts.

Publicerad Uppdaterad

(Uppdaterad)

Ett brittiskt och ett danskt fraktfartyg befaras ha kolliderat på Östersjön, mittemellan Ystad och Bornholm, under natten till måndagen. Det mindre av dem, med dansk flagg, har kapsejsat och bogseras upp och nedvänt mot Sandhammaren i Skåne.

Två man, besättningsmedlemmar på det danska fartyget, försvann överbord. En av dem hittades ombord av dykare på eftermiddagen, uppger Sjöfartsverket. Enligt flera medieuppgifter är personen avliden.

Efter att en förundersökning om grov vårdslöshet i sjötrafik inletts har nu fler brottsmisstankar lagts till.

Enligt Expressen och flera andra medier har två personer frihetsberövats. Rubriceringen vållande till annans död ska också ha lagts till.

"Kustbevakningen vidtar just nu ett flertal utredningsåtgärder och däribland vidtas även olika typer av tvångsmedel inom ramen för förundersökningen. Ytterligare brottsmisstankar har uppkommit och däribland grovt sjöfylleri", säger Kustbevakningens förundersökningsledare Jonatan Tholin i ett pressmeddelande.

Varken åklagare eller Sjöfartsverket vill säga vilken av de två besättningarna som misstankarna riktas mot.

Räddningsinsatsen bestående av sex räddningsbåtar, två handelsfartyg och helikoptrar från Sverige och Danmark har delvis avslutats.

– Vid 10.30 avslutade Sjöfartsverket sin räddningsinsats till havs. Personerna är fortfarande inte påträffade, säger Agne Hörnestig, kommunikatör vid Sjöfartsverket.

– Sjöfartsverket och Kustbevakningen har gjort en gemensam insats och bogserar in fartyget till Sandhammaren. Det är en åtgärd i sökningsarbetet för att ta reda på om någon av de saknade finns i det kapsejsade fartyget.

Söker saknade

Enligt räddningstjänsten ser det ut som att det är det kapsejsade fartyget som har rammats.

– På bilderna vi har sett ser det ut som att det har blivit påkört, säger Angelica Anbring, larmbefäl vid räddningscentralen Syd, till Expressen.

Dykare ska undersöka om de två saknade besättningsmedlemmarna finns i det kapsejsade fartyget. Polisen har tagit över ansvaret för utredningen av händelsen.

Larmet kom tidigt på måndagsmorgonen.

– Det brittiska fartyget rapporterade in att de troligtvis har kolliderat, anmälan kom in halv fyra, säger Jonas Franzén, kommunikationschef på Sjöfartsverket.

Besättningen på det brittiska fartyget larmade om att de hört skrik från vattnet och inledde själva en sökinsats med en mindre räddningsbåt.

– Utifrån bilderna som vi har sett så ser det ut som att det danska fartyget har blivit påkört. Det är tydliga skador, säger Angelica Anbring, larmbefäl på räddningstjänsten.

Jättekritiskt

Kustbevakningen skriver att de bedriver "en miljöräddningsoperation för att förhindra att olja eller andra skadliga ämnen släpps ut i havet".

– Jag vet att det fanns misstankar om läckage, säger Agne Hörnestig, kommunikatör vid Sjöfartsverket.

Det kapsejsade fartyget är det 55 meter långa och 9 meter breda Karin Hoej som byggdes 1977. Det lämnade Södertälje hamn i lördags och var på väg mot Nykøbing Falster i Danmarks sydligaste delar, enligt sajten marinetraffic.com som ger realtidsinformation om sjötrafiken.

– Det kapsejsade fartyget ska sakna last, men det ska inte ha skett några utsläpp av kemikalier till exempel, säger Carl-Johan Linde, rättschef på Sjöfartsverket.

Det brittiska lastfartyget Scot Carrier är nästan dubbelt så långt, 90 meter och 15 meter brett. Det avgick från Litauen i lördags och var enligt marinetraffic.com på väg mot Montrose i Skottland.

Dis och dålig sikt

En förhoppning är att de saknade ska återfinnas vid liv under det upp och nedvända fartyget när det har nått skånska sydkusten. Men temperaturer på 4–6 grader i vattnet och i luften gör läget kritisk för den som hamnat i vattnet.

– Det finns fall där människor har klarat sig väldigt länge i vattnet. Men självklart är det jättekritiskt när vattnet är så kallt och man vet inte under vilka omständigheter personerna hamnat i vattnet, om det har varit tumult, säger Emma Valham, kommunikatör vid Sjöräddningssällskapet.

Sjöfartsverket vet ännu inte vad som har orsakat olyckan. Vindarna var svaga vid olyckstillfället och även på morgonen, enligt SMHI. Men det är disigt och det kan även ha varit dimma då olyckan skedde.

– Jag kan tänka mig att det är ganska dåliga siktförhållanden nu också, säger Therese Fougman, meteorolog på SMHI, tidigt på måndagsmorgonen.