Fordon

Larm i Stockholms tunnelbana dröjer

I Stockholms tunnelbana testas ett nytt larm som varnar för människor på spåret. Tidigast nästa år fattas beslut om tekniken ska införas.

Publicerad

På Medborgarplatsens tunnelbane­station testas sedan i våras ett larm som upptäcker när en människa eller kanske en hund har hamnat på ­spåret.

Tekniken fungerar bra och ett ­tiotal larm har inträffat under test­perioden, enligt Bengt Carlsson, ­säkerhetsdirektör på MTR Stockholm, entreprenör i tunnelbanan.

– Förr har falsklarm varit ett stort problem för den här typen av larm, men nu har utvecklingen kommit tillräckligt långt. Tillförlitligheten är god, och systemet detekterar det som ska detekteras, säger han.

Larmet, som kommer från det ­holländska företaget TKH, används redan i Moskvas tunnelbana.

Medborgarplatsen är en inomhusstation. Nästa steg är att göra ett test i väder och vind på en utomhus­station, förhoppningsvis nu i vinter. Först därefter kan MTR och SL, Storstockholms lokaltrafik, besluta om larmet ska installeras eller inte.

En annan säkerhetslösning som diskuteras är plattformsväggar, som MTR:s moderbolag använder i Hongkong.

En svårighet med att bygga sådana är att Stockholms tunnelbana trafi­keras av flera tågtyper där dörrarna är placerade på olika ställen.

En annan utmaning är att några stationer har böjda plattformar.

I fjol dog 13 personer på tunnel­banespåren i Stockholm. Nio skadades allvarligt.

Varför finns det inte redan en ­säkerhetslösning på plats?

– Larmen för spår­beträdande har inte varit tillräckligt tillförlitliga förrän nu. Och plattformsväggar innebär en stor investering, säger Bengt Carlsson.

Bengt Carlsson berättar att företaget även satsar på utbildning för att minska antalet självmord.

– Våra kundservicevärdar ska exempelvis vara uppmärksamma på vissa beteenden, och enbart i år har de räddat runt fem personer från att ta sitt liv.